In 2015 riep het Oxford Dictionary de lachende emoji uit tot het woord van het jaar.
Een boutade? Een aanfluiting voor de academische wereld? Misschien niet. Wat als emoji iets ernstigers vertegenwoordigen dan het gezond verstand lijkt te suggereren? In dit artikel proberen we het potentieel van emoji te ontdekken en kijken we of en hoe je ze effectief kunt gebruiken voor je professionele communicatie.
Van punt tot smiley. Een korte geschiedenis van emoji
De geschiedenis van emoji is nauw verbonden met de evolutie van interpunctie in een steeds emotionelere toonaard. Op forums, blogs en instant messaging chats begon interpunctie geleidelijk te veranderen vanaf de jaren 1990. Ze werd steeds minder neutraal gebruikt om de structuur van een zin aan te geven en kreeg geleidelijk een meer emotionele functie. Het vult de non-verbale communicatie aan die typisch is voor gesproken taal (gebaren, gezichtsuitdrukkingen, toon van de stem) en geeft de lezer aan met welke intentie hij bepaalde woorden moet lezen. De punt, bijvoorbeeld, in een chatgesprek betekent niet langer: de zin is afgelopen. Het geeft emotionele aspecten aan: sarcasme, verontwaardiging, wrok, afstandelijkheid.
De emoticons van eind jaren 1990 kunnen precies worden gelezen als een verdere evolutie van emotionele interpunctie. Emoticons, zouden we kunnen zeggen, zijn verhoogde emotionele interpunctie en het is misschien geen toeval dat ze worden geschreven met behulp van leestekens om pictogrammen te maken. Een knipoog, bijvoorbeeld, krijg je door een puntkomma, een streepje voor een neus en een haakje voor een glimlach in te typen. De volgende stap is nu emoji: een uitgebreide verzameling pictogrammen om uit te putten om berichten directer, sneller en informeler te maken. En om de medeplichtigheid met de lezer te vergroten.
Emoji gebruiken om de medeplichtigheid tussen merk en publiek te herontdekken
Jaar na jaar hebben grote en kleine merken emoji geadopteerd als ideale hulpmiddelen om de empathie met hun publiek te verbeteren en de betrokkenheid te vergroten. Onder de eersten kunnen we Durex rekenen: omdat 92% van alle internetgebruikers deze symbolen gebruikt om te communiceren, heeft het ervoor gekozen om een echte emoji te maken die gewijd is aan veilige seks. Maar naast de opvallende gevallen (Ikea, Domino’s Pizza, Pepsi, Starbucks en vele anderen) vinden ook kleine en middelgrote bedrijven voordelen in het dagelijks gebruik van emoji, bijvoorbeeld in de communicatie met klanten: ze maken de dialoog met gebruikers vriendelijker, informeler, warmer en verlagen het stressniveau. Maar zijn er richtlijnen voor het gebruik ervan? Wat zijn de risico’s en wat zijn de voordelen? Laten we daar nu achter komen.
Emoji, gebruiksaanwijzing
Er zijn geen vastgelegde regels voor het gebruik van emoji. Maar in de loop der jaren zijn er twee belangrijke aanwijzingen ontstaan:
1.Competentie
Begrijp het gevoel dat je wilt overbrengen volledig en kies de juiste emoji.
2.Maatregel
Overdrijf het niet, want dan kun je onprofessioneel overkomen en gemengde gevoelens opwekken.
Emoji en nieuwsbrieven. Risico’s en kansen
Als je er bijvoorbeeld over denkt om emoji te gebruiken in je nieuwsbrieven, is het goed om te weten dat volgens een onderzoek e-mails met emoji in de onderwerpregel een iets lagere open rate hebben, omdat ze gevoelens als wantrouwen en een perceptie van lage professionaliteit kunnen opwekken. Aan de andere kant lijkt het erop dat ze, juist gebruikt in de hoofdtekst, kunnen helpen bij het verhogen van shares en kliks van lezers. De positie die in dit opzicht de beste resultaten oplevert, is het einde van een zin. Ik zou u nu bijvoorbeeld kunnen uitnodigen om verder te lezen door deze emoji hier te plaatsen 👇
Emoji en sociale netwerken. Een taal die de lezer dichterbij brengt
Naast nieuwsbrieven worden emoji ook gebruikt in digitale content op platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Sociale netwerken zijn de ideale en, laten we zeggen, natuurlijke omgeving om ze te gebruiken. Hier kunnen ze heel nuttig zijn om berichten informeler te maken en dichter bij de communicatie tussen gebruikers te brengen. Dit maakt het makkelijker voor een merk om gezien te worden als menselijk, transparant en dicht bij de mensen.
Een opmerking: jaren geleden breidde Facebook de mogelijke reacties op reacties op een bericht uit, die tot dan toe beperkt waren tot ‘vind ik leuk’, het bekende duimpje omhoog. De nieuwe reacties gebruiken op emoji’s gebaseerde taal om sympathie, verbazing, verdriet, irritatie enzovoort over te brengen. Maar als je erover denkt om je publiek expliciet te vragen om te reageren op een van je digitale inhoud door te kiezen tussen deze of gene reactie, denk dan twee keer na: het beleid van Facebook ontmoedigt dit soort houding, in jargon vote baiting genoemd, omdat het liever heeft dat gebruikers zich vrijer voelen om op een post te reageren met de reactie van hun voorkeur en minder belaagd worden door verzoeken van bedrijven en merken die hopen de engagement rate van hun pagina te verhogen.
Emoji en zakelijke chat. Een emoji kan duizend woorden waard zijn
Emoji kunnen door een bedrijf worden gebruikt om met het publiek te communiceren, zelfs (en vooral) binnen chats. Als ze bewust en weloverwogen worden gebruikt, maken ze de communicatie menselijker, eenvoudiger en vriendelijker en verlagen ze het stressniveau van gebruikers. Een goed idee om verlegenheid en onprofessioneel overkomen te voorkomen? Begrijp volledig de emotionele betekenis van emoji en selecteer slechts een kleine set, in lijn met de emoties die je merk moet overbrengen. Door je te beperken tot het gebruik van de gekozen set, met inachtneming van je tone of voice, kun je stijlfouten, misverstanden en verkeerde interpretaties voorkomen.
Heden en toekomst van emoji: nieuwe mogelijke toepassingen
Emoji lijken een grote dichtheid aan betekenissen te bezitten, en een veelzijdigheid die nog niet volledig is onderzocht. Naast het overbrengen van gevoelens en emoties en het directer en informeler maken van de communicatie tussen bedrijven en mensen, kunnen ze de hoofdrolspelers worden van complexe reclamecampagnes of op onverwachte, creatieve en verrassende manieren worden gebruikt om nieuwe diensten over te brengen.
Een van de meest geciteerde casestudies in deze zin is die van Domino’s Pizza: om het bestellen van pizza’s sneller en minder vervelend te maken, heeft de bekende keten een service gecreëerd die het proces maximaal vereenvoudigt. Typ gewoon de gewenste smaak in, vergezeld van de Pizza emoji en de hashtag #EasyOrder op het twitteraccount van het merk, om je pizza te ontvangen.
Het activisme en de sociale gevoeligheid van een merk kan ook via emoji lopen: dit is het geval bij het WWF, dat een campagne lanceerde om bepaalde bedreigde diersoorten te beschermen door de overeenkomstige emoji op twitter te gebruiken.
In Italië heeft docente taalkunde Francesca Chiusaroli emoji gebruikt om Collodi’s zeer beroemde Pinocchio te vertalen: ‘Pinocchio in emojitaliano’ is een tastbaar voorbeeld van hoe emoji een echte taal kunnen doen ontstaan, die zeker verder gaat dan de oorspronkelijke taak van het overbrengen van gevoelens. Emoji, zo vertelt dit interessante literaire experiment, kunnen worden gebruikt om hele concepten uit te drukken en zelfs om zeer complexe verhalen te vertellen, waarbij misverstanden tot een minimum worden beperkt dankzij een woordenlijst en een echte grammatica.
In Italië gebruikt het historische tijdschrift ‘La settimana enigmistica‘ al lange tijd emoji om zijn publiek rebussen en raadsels voor te stellen: in dit geval vervangen emoji de typische illustraties van papieren rebussen, in plaats van woorden, en maken ze het mogelijk om gemakkelijk interactieve inhoud te bouwen, waarbij het publiek wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het voorstellen van oplossingen.
De toekomst van emoji
En in de toekomst? Hoewel de taal die via emoji wordt uitgedrukt zeer nauwkeurig is gecodificeerd (één smiley betekent die specifieke uitdrukking en geen andere), lijkt deze een vruchtbaar en rijk proces van voortdurende herondertekening te ondergaan, dankzij de dagelijkse workshop die wordt uitgedrukt in gesprekken tussen gebruikers en merken. Een voorbeeld? Het lachende gezicht is vandaag de dag een indicatie van een passief agressieve houding bij de nieuwe generaties, die de voorkeur geven aan andere symbolen om amusement over te brengen. Bijvoorbeeld de schedel (I die laughing).
Zoals we kunnen zien, zijn de uitdrukkingsmogelijkheden legio en lijken ze veel verder te gaan dan het eenvoudig overbrengen van een gevoel. Er moet ook worden opgemerkt dat de emoji van jaar tot jaar blijven toenemen en gemodelleerd zijn naar sociale evoluties: het is geen toeval dat de laatste jaren het gezicht met een masker werd geïntroduceerd, om mensen te helpen hun eigen toestand te weerspiegelen tijdens pandemische fases.
Nu we dit punt hebben bereikt, rest ons niets anders dan de proef op de som te nemen en het potentieel van emoji in het veld te verkennen. Maar eerst, waarom begroeten we elkaar niet op de juiste manier? 👋