Wat is een roll-up? Betekenis en gebruikscontexten

Wat is een roll-up? Betekenis en gebruikscontexten

Giovanni Blandino Gepubliceerd op 5/24/2024

Het concept en de toepassingen van een roll-up display

Weet je wat een ‘roll up’ betekent? Een roll up, vaak ook roll-up genoemd, is een zelfstandige reclamedisplay die uit twee hoofdonderdelen bestaat: een banner, een brede strook van stof of ander materiaal met bedrukte informatie, en een basis die de banner oprolt voor gemakkelijke verplaatsing.

Deze kenmerken maken de roll-up tot een van de meest praktische en doeltreffende methoden om je merk of producten te adverteren op beurzen en conferenties.

Dit biedt een kort antwoord op de vraag “Wat is een roll-up?”. Voor wie meer wil weten over de toepassingen en voordelen van roll-ups, ga verder met lezen! We duiken dieper in de verschillende soorten roll-ups, de meest effectieve momenten om ze te gebruiken en geven tips voor het creëren van de perfecte roll-up voor jouw doeleinden.

Ben je klaar om de ware aard van roll-ups te ontdekken?

Voorbeeld van wat een roll-up is met details
Roll-up betekenis: laten we het samen ontdekken

Waarom zou je een roll-up display gebruiken? Alle voordelen op een rij

Voordat we de diepte ingaan over wat een roll-up inhoudt, bekijken we eerst de voordelen ervan. Hier zijn drie redenen waarom roll-ups zo geliefd zijn (en waarom jij ze ook zou moeten overwegen):

  • Het opzetten van de roll-up is een fluitje van een cent: je trekt simpelweg de banner uit de basis en klikt het vast met het bevestigingsmechanisme. Binnen een paar momenten staat alles klaar!
  • De roll-up is ook zeer handzaam: doordat deze op zijn eigen basis opgerold kan worden, is hij compact en makkelijk mee te nemen. Bestel je de roll-up via Pixartprinting, dan krijg je er zelfs een handige draagtas bij. Het is veel praktischer en veiliger dan een paneel, waardoor de kans op beschadiging verkleint.
  • Bovendien is de roll-up herbruikbaar: dankzij de handzaamheid is het mogelijk om de banner eenmaal te bedrukken en deze vervolgens keer op keer te gebruiken.
Roll-up: wat is het en wat zijn de voordelen?
Voorbeeld van een roll-up: wat is het en wat zijn de voordelen?

Nu je de betekenis van ‘roll-up’ kent en de voordelen ervan hebt geleerd, kun je je voorstellen hoe effectief deze display kan zijn voor het promoten van je bedrijf of een specifiek product tijdens beurzen, publieke evenementen of conferenties. Je kunt bedrijfsroll-ups gebruiken als achtergrond tijdens openingen, persconferenties of interviews.

Wat is een roll-up: vormen en soorten roll-up displays

Laten we nu gedetailleerder bekijken wat een roll-up is, uit welke onderdelen deze bestaat en welke varianten er beschikbaar zijn.

Het meest opvallende en belangrijkste onderdeel van de roll-up is ongetwijfeld de banner, waarop de inhoud wordt afgedrukt. We onderscheiden diverse categorieën:

  • De roll up met een klassieke banner waarbij de bedrukte inhoud slechts aan één kant zichtbaar is
  • De roll up met dubbelzijdige banner waarbij de bedrukte inhoud aan beide zijden zichtbaar is, handig voor een betere zichtbaarheid als hij bijvoorbeeld in een doorgangszone wordt geplaatst.
  • De extra grote roll up banner met een zeer groot bedrukbaar oppervlak (in de catalogus van Pixartprinting is de maximale afmeting 2×3 meter), handig in geval van speciale opstellingen.
Wat is een roll-up: de soorten
Voorbeeld van wat een roll-up is en het dubbelzijdige type roll-up

De banner van een roll-up kan uit verschillende materialen bestaan, elk met unieke eigenschappen en prijspunten:

  • Pvc of vinyl: een van de meest gebruikte en goedkoopste bannermaterialen, met een levensduur tot drie jaar. In de catalogus van Pixartprinting is het een selecteerbaar materiaal voor roll up economy.
  • Non-woven stof (TNT): een industrieel product dat lijkt op stof, maar verkregen wordt door andere processen dan weven. Het is meestal lichter dan PVC en is scheurbestendig, zodat het ook buiten kan worden gebruikt.
  • Ecoflat: een innovatief materiaal en nu een van de meest gebruikte voor het bedrukken van spandoeken. Het is een meerlaags materiaal dat volledig kan worden afgevoerd als droog afval (terwijl andere materialen meestal worden beschouwd als speciaal afval). Het is halfstijf en heeft een glad oppervlak en een ondoorzichtige achterkant om de leesbaarheid van de print te vergroten. Het is geschikt voor buitengebruik. In de catalogus van Pixartprinting is het een selecteerbaar materiaal voor elk type roll up.
  • Polyesterweefsel met een matte achterkant: met dit weefsel kunnen afbeeldingen en kleuren het best worden bedrukt. De ondoorzichtige achterkant elimineert lichtinterferentie die van achter de stof kan komen: dit maakt graphics met constante kleuren mogelijk. In de catalogus van Pixartprinting kan dit materiaal worden geselecteerd voor vele soorten roll-ups. Het wordt bedrukt met UV-technologie voor hoogwaardige afdrukken, zeer donkere zwarttinten en heldere kleuren.

Om de uitleg over wat een roll-up is compleet te maken, rest ons nog één element te bespreken: de basis. Deze kan vervaardigd zijn uit diverse materialen, variërend van plastic tot aluminium, waarbij aluminium de duurzaamste optie is. Roll-ups die specifiek voor buitengebruik zijn ontworpen, hebben een basis die verzwaard kan worden met zand of water om de constructie stabiel te houden bij wind.

Hoe ontwerp je een effectieve roll-up? Wat komt er kijken bij het maken van een succesvolle roll-up?

Na een gedetailleerde uitleg over de roll-up, delen we nu enkele waardevolle tips voor het ontwerpen van effectieve roll-ups. Zoals gewoonlijk wordt het succes van een goede roll-up bepaald door kwalitatief hoogwaardig drukwerk, maar vooral door de inhoud die erop wordt afgedrukt. Hier zijn enkele richtlijnen:

Voorbeeld van wat een roll-up is en hoe je afbeeldingen maakt
Afbeelding: Mark Krenn [CC 2.0 BY]. Voorbeeld van wat een roll-up is en hoe je afbeeldingen maakt
  1. Kies één duidelijke boodschap: ook al biedt het afdrukgebied veel ruimte, het is niet nodig om dit volledig met informatie te vullen. Net zoals bij elke vorm van communicatie is het cruciaal om één kernboodschap te kiezen en je hierop te focussen.
  2. Plaats het bedrijfslogo bovenaan: dit is het meest zichtbare deel van de roll-up. Zorg ervoor dat zowel het logo als de hoofdboodschap prominent bovenaan staan. Plaats je website en contactinformatie onderaan.
  3. Gebruik afbeeldingen van hoge resolutie: het is essentieel om te voorkomen dat er korrelige afbeeldingen op de roll-up verschijnen. Om de juiste resolutie van je afbeeldingen te garanderen, raden we aan om bij het afdrukken via Pixartprinting de optie ‘Bestand controleren met operator’ te activeren.

Hiermee sluiten we onze uitgebreide gids over roll-ups af. Welke roll-up zou jij kiezen voor jouw volgende evenement?