Gevoelens hebben een doorslaggevende invloed op besluiten tot aankoop, zoals ook blijkt uit diverse studies. Dit impliceert dat in de detailhandel voor iedere categorie producten, variërend van kledingzaken tot supermarkten en van schoenwinkels tot aanbieders van diensten zoals kappers, de wijze waarop etalages, producten en de verkoopplek getoond worden, effect heeft op het gedrag van mogelijke kopers.
Wat is de methode om hen te trekken, te boeien en uiteindelijk te overtuigen tot een aanschaf? Het antwoord ligt in Visual Merchandising. Hoewel dit letterlijk vertaald kan worden als ‘het tentoonstellen van handelswaar’, behelst het een reeks aan acties die verder gaan dan enkel het tentoonstellen van producten.
In deze tekst verkennen we de essentie van Visual Merchandising en zijn betekenis, de fundamenten ervan, handige hulpmiddelen voor de inrichting en aanbevelingen voor een effectieve implementatie met doe-het-zelf methoden.
Visual Merchandising: definitie en voordelen
Visual Merchandising is een techniek die in de retail wordt ingezet om winkelonderdelen strategisch te ontwerpen en te ordenen met als doel een emotioneel en zintuiglijk aantrekkelijke omgeving te scheppen.
De winkelinrichting wordt zodanig aangepast dat deze een atmosfeer schept die past bij de identiteit en waarden van het merk en vooral bedoeld is om de klant te boeien. Het draagt significant bij aan de eerste indruk die klanten krijgen wanneer ze eerst de etalage en daarna het interieur van de winkel bekijken.
Bij het ontwikkelen van een effectieve Visual Merchandising-strategie zijn er enkele cruciale factoren om in acht te nemen:
- Producten dienen netjes en aantrekkelijk gepresenteerd te worden
- Een gevarieerd aanbod aan artikelen tonen
- Voorkom het volledig opvullen van elke ruimte om geen overbelaste omgeving te creëren
- Genereer een boeiende atmosfeer die klanten motiveert om terug te keren.
Dit kan bereikt worden door in te spelen op de vijf menselijke zintuigen:
- Zien: dit is het eerste zintuig dat bij de consument wordt geprikkeld. Volg de simpele regel: ‘wat men niet ziet, koopt men niet’. Producten kunnen op een inventieve wijze worden weergegeven, gebruikmakend van bij elkaar passende kleurenschema’s of het vertellen van een verhaal, bijvoorbeeld aangepast aan het seizoen.
- Horen: speciaal geselecteerde muziek of geluiden worden vaak gebruikt in winkels om aankopen te bevorderen, mits deze overeenstemmen met de filosofie van het merk.
- Ruiken: het toepassen van specifieke geuren kan het geheugen van de consument prikkelen, die vervolgens onbewust geneigd is om te ‘ruiken’.
- Aanraken: consumenten dienen alle producten te kunnen voelen en aanraken, om zo bewust te worden van de eigenschappen van hetgeen zij kopen.
- Proeven: veel winkels bieden proeverijen aan om het product dichter bij de koper te brengen.
De grote meerwaarde van een gedegen Visual Merchandising-strategie is het vermogen om klanten te engageren en te inspireren tot de aankoop van bepaalde producten.
Visual Merchandising: de kernprincipes
Visual Merchandising richt zich op het verhogen van de verkoop: het doel is duidelijk, maar het realiseren ervan vereist kennis van enkele basisregels die, indien correct toegepast, zullen leiden tot een hogere gemiddelde omzet per klant.
Hier volgen vijf essentiële principes:
1.Start met een doel voor ogen: bij het inrichten van een verkooppunt dien je jezelf enkele fundamentele vragen te stellen. Wie is je doelgroep? Wat is hun gemiddelde leeftijd en leefstijl? En vooral: welk verhaal wil je vertellen? Met de antwoorden op deze vragen kun je beslissen of je winkel een moderne, klassieke, meer individuele of vintage uitstraling krijgt.
2.Het belang van kleurgebruik: effectieve kleurcoördinatie is cruciaal. In de winkel of etalage kan gebruik gemaakt worden van contrasterende kleuren zoals wit of zwart, of kun je bepaalde delen van de winkel inrichten met monochrome kleuren (bijvoorbeeld geel, de kleur die het eerst wordt opgemerkt door het netvlies). Kleuren stellen je in staat echte ‘routes’ te creëren die mensen onbewust naar binnen leiden. Tegenwoordig is het cruciaal dat de winkel ‘Instagrammable’ is, oftewel een ambiance heeft die klanten inspireert om foto’s van zichzelf te maken en deze te delen op sociale media.
3.Creëer een sterk aandachtspunt: het is van belang verwarring bij de klant te voorkomen zodra deze de winkel betreedt. Waar dient de aandacht naar uit te gaan? Creëer in elk deel van de winkel een zogenaamd focuspunt. Dit wordt vaak in het midden van de winkel of aan de zijkanten geplaatst. Een seizoensgebonden compositie is ook mogelijk, maar zorg ervoor dat de focus op de producten ligt en niet op de decoratie.
4.Vertel een verhaal: gebruik altijd duidelijke en beknopte bewegwijzering in de winkel. Klanten moeten direct weten waar ze naartoe moeten voor hun interessegebied. Bewegwijzering kan ook gebruikt worden voor de producten zelf: introduceer een verhaal dat klanten vertelt waarom ze het product nodig hebben of hoe het hun leven gemakkelijker maakt. Zo kan snel een authentiek verhaal verteld worden dat het begrip van de klant voor het product verdiept. Naast tekst kunnen ook specifieke afbeeldingen en diagrammen ingezet worden om een verhaal te vertellen.
5.Wie ziet, koopt: een goed ingerichte winkel toont de klant zoveel mogelijk producten, uiteraard op een smaakvolle en niet-overweldigende manier. Een cirkelvormige lay-out wordt vaak gebruikt, omdat dit de klant in staat stelt meer producten te zien. Het is raadzaam om, afhankelijk van de beschikbare ruimte, zoveel mogelijk displaymogelijkheden te creëren, altijd schoon en geordend, mogelijk georganiseerd op kleur of type.
Daarnaast is er een vaak onbenutte ruimte in winkels: het gebied tussen de producten en het plafond. Hier kunnen borden met duidelijke bewegwijzering geplaatst worden, of artistieke installaties die aansluiten bij de verkochte producten.
Visual Merchandising: handige materialen en doe-het-zelf adviezen
Bij het toepassen van verschillende Visual Merchandising technieken is het nuttig om bepaalde materialen bij de hand te hebben. Hier zijn enkele suggesties voor materialen die je kunt gebruiken om je winkel zo effectief mogelijk in te richten.
De buitenkant en de etalage
De eerste indruk die klanten van een winkel krijgen is de buitenkant, dus het ontwerp van de etalage speelt een cruciale rol in je Visual Merchandising-strategie. Alles, van verlichting tot het soort mannequins (indien gebruikt) tot digitale middelen zoals schermen van verschillende groottes, moet ontworpen zijn om de klant binnen enkele seconden te boeien en hen aan te moedigen de winkel binnen te stappen.
De presentatie van producten in de etalage kan bijvoorbeeld worden versterkt met kartonnen letters of semi-transparante PVC-stickers,, aangepast aan het seizoen. Buiten displays kunnen daarnaast een extra middel zijn om de aandacht van passanten te vangen: er zijn talloze personalisatieopties beschikbaar. Om speciale aanbiedingen tijdens bepaalde perioden te benadrukken, zijn raamstickers en kartonnen sjablonen ideaal voor promotiedisplays.
Ingang en vloeren
Aangezien de meeste mensen bij binnenkomst rechtsaf slaan, is het mogelijk om hen de optimale route te wijzen die hen blootstelt aan een maximaal aantal producten. Vloerstickers kunnen hierbij een belangrijke rol spelen in je visual merchandising strategie. Ze kunnen dienen als bewegwijzering of om speciale promoties te benadrukken. Om bij te blijven met de tijd, zijn er ook vloerstickers beschikbaar om afstand te houden tussen klanten.
Gepersonaliseerde bewegwijzering
Klanten mogen nooit verwarring ervaren in de winkel. Verschillende producten helpen hierbij, zoals borden met hoge definitie prints, Forex borden voor opzettafels of borden die alle nuttige informatie verschaffen aan degenen die door de ingerichte ruimte navigeren.
Interieurinrichting
De inrichting van de binnenruimte van de winkel speelt een belangrijke rol in de aankoopbeslissingen en bepaalt de algehele sfeer. Het doel is om klanten op een ontdekkingsreis te begeleiden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een rasterindeling, vaak gebruikt door supermarkten, waardoor een maximale hoeveelheid producten tentoongesteld kan worden.
Voor smalle winkelruimtes is een ideale organisatie met displays die links en rechts producten tonen.
De ‘loop’-organisatie leidt klanten daadwerkelijk langs een pad door de verschillende ruimtes, zoals bij IKEA, in een ervaring die bedoeld is om te inspireren en aankopen te stimuleren. Tot slot is er de vrije opstelling van displays en producten, die klanten inspireert om vrij door de winkel te dwalen: dit kan zeker de meest creatieve indeling zijn, omdat het het hele jaar door aangepast en gewijzigd kan worden. Nuttige producten zijn onder meer schapdisplays, die belangrijke aandachtspunten in de winkel kunnen vormen, of andere types displays in vele formaten.
Elke hoek van de winkel kan gebruikt worden om iets te communiceren: er kunnen speciale posters van hoge kwaliteit gebruikt worden, of grootformaat stickers, maar ook behang om grotere oppervlakten te bedekken.
Kortom, Visual Merchandising is een boeiende wereld om te verkennen, die zeker niet beperkt blijft tot het zo optimaal mogelijk positioneren van producten in de winkel. Het vereist een constante analyse van de eigen ruimte en de huidige trends, een grote dosis creativiteit en vooral veel passie: dit kan elke winkel echt onweerstaanbaar maken.