BrandVolution: Versace, het verhaal van een mythologisch logo

BrandVolution: Versace, het verhaal van een mythologisch logo

Redaktionen Redaktionen Gepubliceerd op 5/24/2024

Hij was extravagant, onconventioneel, en had een ongekende liefde voor luxueuze stoffen. In 1995 benoemde Time magazine hem tot de man van het moment.

Zijn ontwerpen werden gedragen door de beroemdste supermodellen zoals Naomi Campbell, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Carla Bruni en Cindy Crawford. Naast de catwalk kozen beroemdheden zoals Elton John, Bon Jovi, Sylvester Stallone, Madonna en Cher voor zijn kleding. In 1998 werd zijn merk geëerd met een tentoonstelling in het Metropolitan Museum of Art in New York en in 2002 volgde een tentoonstelling in het Victoria and Albert Museum in Londen.

We spreken over een merk dat symbool staat voor Italiaanse haute couture: Versace. We duiken in de geschiedenis van het onderscheidende en gevarieerde logo.

La Maison Versace

Als je al bekend bent met de geschiedenis van het bedrijf, kun je de volgende paragraaf overslaan waar we direct ter zake komen, of beter gezegd, bij het logo. Maar als je benieuwd bent naar het ontstaan en de ontwikkeling van dit grote modehuis, kijken we even naar de geschiedenis.

Het was 1972 toen de ambitieuze Gianni Versace Calabrië verliet en naar Milaan verhuisde om een collectie te ontwerpen voor het bedrijf Florentine Flowers. De collectie was een groot succes en al snel volgden andere belangrijke samenwerkingen met Callaghan, Complice en Genny. Ondertussen werd zijn wens om zijn eigen merk te starten, dat de man, de ontwerper en de ondernemer Gianni Versace zou vertegenwoordigen, steeds sterker. In 1978 zag de eerste collectie van de ontwerper het licht. In 1988 voegde zijn jongere zus Donatella zich bij het bedrijf en nam de leiding over Versus, de jongerenlijn van Versace.

Er is veel geschreven en gesproken over de ‘Versace-tragedie’, en er is zelfs een tv-serie op Netflix, ‘The Assassination of Gianni Versace’, die de vreselijke moord op 15 juli 1997 naspelde. Op die dag werd Gianni Versace vermoord door seriemoordenaar Andrew Cunanan bij zijn villa in Miami Beach. De moordenaar pleegde acht dagen na zijn arrestatie zelfmoord.

Na de dood van de ontwerper raakte het bedrijf in een diepe crisis. Deze gebeurtenis liet ook een litteken na op de merknaam: de naam Gianni verdween en alleen de achternaam bleef over: Versace. De nalatenschap van de ontwerper wordt vandaag de dag voortgezet door Donatella Versace, die creatief directeur is van het modehuis.

Versace-logo: hoe het in de loop der tijd is veranderd

In 1980, twee jaar na de oprichting van het merk, introduceerde Gianni Versace het eerste logo dat hij voor zijn modehuis had gekozen.

Het gebruikte lettertype is Avant Garde light, de tekst is compact en de letters komen dichter bij elkaar alsof ze de schakels van een ketting vormen. Kijk bijvoorbeeld hoe de ‘c’ en ‘e’ in elkaar overlopen. Het effect is zeker elegant. In 1990 werd het lettertype vervangen door een ‘Radiant medium’, heel anders dan zijn voorganger: het bord is schoner maar vooral scherper en duidelijker, het wil een sterke en gevestigde identiteit benadrukken.

En het iconische Medusahoofd? Daarvoor moet je wachten op het logo dat in 1993 werd gelanceerd.

Vanaf dit moment onderging het Versace-logo slechts kleine veranderingen, waarbij de dikte van de letters lichter werd en de spatiëring groter. De afbeelding van het hoofd van de Medusa is echter min of meer hetzelfde gebleven, om het classicisme te benadrukken. En zelfs als het niet bij het logo staat, is de Medusa altijd aanwezig: neem een kijkje op de Versace website en je vindt het overal.

De Medusa en haar betekenis

Maar waarom koos Gianni Versace voor het beeld van Medusa? De keuze is ongetwijfeld uniek.

Laten we beginnen met een anekdote: Gianni Versace groeide op in Rome, een stad vol geschiedenis en mythes. De eerste keer dat hij de figuur van Medusa zag, was hij nog maar een kind. Hij zag haar afgebeeld op de vloer van een oud Romeins herenhuis waar hij met zijn broers speelde. Om de een of andere reden raakte dat beeld hem al voordat hij het verhaal ontdekte en bleef het in zijn geheugen gegrift.

Laten we nu kort de mythe in herinnering brengen: het verhaal gaat over de mooie Medusa die Poseidon verleidt in de tempel van Athena en al zijn woede opwekt. Athena neemt wraak door Medusa te veranderen in een angstaanjagend monster met slangenhaar en giftanden in plaats van tanden. Vanaf dat moment versteent haar blik iedereen die haar ziet.

Dit verhaal vertelt ons over twee ondeugden: lust en ijdelheid. Zonder deze twee ondeugden zou de modewereld niet bestaan. We weten niet of deze keuze bewust is gemaakt door Gianni Versace, dus met een vleugje ironie, of dat het gewoon het resultaat is van een nostalgische herinnering. Wat wel zeker is, is dat dit beeld een symbolisch universum met zich meedraagt dat we niet kunnen negeren:

Er is het eerbetoon aan de glorieuze beschavingen van het Middellandse Zeegebied, een erfenis die ook zichtbaar is in de rijke en weelderige stijl van de kleding van Gianni Versace.

  • Er is de mythologische figuur van Medusa, verleidelijk en aantrekkelijk zoals mode moet zijn.
  • Er zijn lust en ijdelheid, twee thema’s die onlosmakelijk verbonden zijn met de wereld van luxe.

Laten we bovendien niet vergeten dat de Medusa ook een gunstig symbool is: het is afgeleid van het Griekse Μέδουσα, wat beschermer, bewaker betekent. Het symbool moet dus een goed voorteken zijn geweest voor een glorieuze toekomst voor het modehuis. En misschien zat er meer achter de beslissing om de mythe aan het merk te koppelen: de wens om de collecties tijdloos te maken, ‘mythologisch’ in feite.