Valentino. Het is waarschijnlijk dat de naam direct een specifieke kleurschakering bij je oproept, nog voordat je denkt aan mode-items zoals kleding, handtassen of schoeisel: een uniek soort rood. Deze bijzondere rode tint, bekend als Valentino rood, heeft zijn stempel gedrukt op de modewereld.
De oorsprong van het mode-imperium Valentino
Valentino Clemente Ludovico Garavani, vooral bekend bij zijn voornaam, zag het levenslicht op 11 mei 1932 in Voghera, nabij Milaan. Zijn route naar de modewereld was direct en onwankelbaar: al op jonge leeftijd ontwikkelde hij een passie voor mode en dankzij de steun van zijn familie, kon hij zich bekwamen als modeontwerper aan een instituut op de Via Santa Marta in Milaan. Gedreven door zijn droom, trok hij naar Parijs om te studeren aan de Fédération de la Haute Couture et de la Mode. Na zijn studie startte hij als stagiair bij modehuizen als Jean Dessès en Guy Laroche. Echter, Valentino’s ambitie reikte verder dan werken voor anderen; hij verlangde ernaar een eigen modehuis op te richten. In 1959 realiseerde de jonge designer deze droom door zijn eerste studio te openen in Via Condotti, Rome. Het was hier dat die kenmerkende kleur, die zijn collecties zou gaan typeren en het handelsmerk van ‘de keizer van mode’ zou worden, voor het eerst verscheen.
Het visuele fenomeen van Valentino rood
De kleur, door de ontwerper zelf gecreëerd, is een zuiver pigment dat diepte en intensiteit uitstraalt zonder naar enige andere kleur te neigen. Levendig, omhullend, schitterend – het lijkt wel alsof het licht geeft en degene die het draagt doet stralen. Het staat voor elegantie, koninklijke allure en brengt een gevoel van exclusiviteit over, alsof het gemaakt is uit niets dan licht.
De oorsprong van Valentino rood is fascinerend. Het concept voor deze kleur kwam bij Valentino op toen hij als jonge student een bezoek bracht aan de Opera van Barcelona. Temidden van de menigte viel zijn oog op een oudere dame gekleed in een opvallende rode fluwelen jurk. De jurk was zo levendig en onderscheidend dat het onmogelijk was haar niet op te merken; de kleur maakte haar op een elegante en statige manier het middelpunt. Deze herinnering werd getransformeerd in een kleur die zou uitgroeien tot Valentino’s handelsmerk.
“Rood is een kleur die ik van kinds af aan bij me draag. Het bezit een vitaliteit en aantrekkingskracht die ik graag zie in kleding, maar ook in interieurs, bloemen, voorwerpen, en kleine details. Het brengt me geluk. Een vrouw gekleed in rood maakt nooit een fout: het is een kleur die iedereen staat, flatterend is en tegelijkertijd kracht uitstraalt. Toch is het ook een neutrale kleur, vergelijkbaar met zwart, bruin, blauw, wit. Het is geen felle groen of een pasteltint. Het brengt energie en glans. Rood staat voor leven, passie, liefde; het is het antwoord op somberheid. Een vrouw in rood vind ik, vooral ‘s avonds, adembenemend. Ze vormt, te midden van een menigte, het perfecte beeld van een heldin,” aldus een artikel over de ontwerper in Esquire.
Valentino rood staat voor meer dan enkel een kleur; het vertegenwoordigt het beeld van een nieuwe vrouw. Een vrouw die er niet voor kiest om zich te verschuilen achter subtiele tinten, maar juist wenst te schitteren en haar schoonheid in de verf wil zetten. De ‘keizer van de mode’ heeft zijn ‘koningin-vrouw’ gekleed in deze legendarische kleur.