De beste online verkoopsites

De beste online verkoopsites

Redaktionen Redaktionen Gepubliceerd op 5/24/2024

Online verkoopplatforms: de topkeuzes uitgelicht

Naarmate meer ondernemingen, winkeliers en ambachtslieden het internet gebruiken om hun producten via e-commerce aan de man te brengen, staan ze voor een cruciale beslissing: welke online verkoopplatforms zijn het beste voor hen?

Bekende en betrouwbare sites zoals Amazon en eBay zijn vaak de voor de hand liggende keuzes. Echter, platforms zoals Etsy, Vinted of Ruby Lane bieden de mogelijkheid om specifiekere doelgroepen te bereiken — denk aan een jonger, misschien zelfs welvarender publiek. Ook advertentieplatforms zoals Facebook’s Marktplaats of Subito.nl bieden unieke verkoopvoordelen, terwijl diensten als Shopify het opzetten van een eigen website overbodig maken.

We zullen een overzicht geven van de beste online verkoopsites door hun kosten, nut voor bepaalde verkoopsoorten, gebruiksomgeving en functionaliteiten naast elkaar te leggen. Hier volgt een gedetailleerde blik op de unieke eigenschappen en verschillen om de beste keuze voor multi-channel verkoop te kunnen maken.

Amazon: de gigant van de verkoopplatforms

Amazon staat wereldwijd bekend als een van de grootste online verkoopplatforms.

Dagelijks worden er meer dan anderhalf miljoen pakketten verzonden, en vrijwel alle gebruikers beschouwen Amazon als een betrouwbaar en veilig platform.

Opgericht in 1994 door Jeff Bezos, begon Amazon als een boekenverkoopsite maar is inmiddels uitgegroeid tot een brede marktplaats. Hier kun je van alles verkopen, met elektronica als een van de populairste categorieën.

De beste online verkoopsites
Een smartphone met een van de beste online verkoopsites, Amazon

Bij Amazon kun je zowel incidenteel producten aanbieden als een volledige e-commerce onderneming opzetten. Kies je voor een professioneel abonnement (€39 plus btw per maand), dan kun je onbeperkt producten verkopen. Amazon rekent verkoopcommissies die variëren van 8% tot 15%, afhankelijk van de productcategorie.

Aanvullende kosten hangen af van de verzendmethode. Je kunt kiezen voor zelf verzenden (FBM-programma) of opslag en verzending door Amazon laten afhandelen (FBA-programma of Amazon Logistics).

Sterke punten:

  • Wereldwijde naamsbekendheid.
  • Beschouwd als betrouwbaar door vrijwel 100% van de gebruikers.
  • Optie om logistiek door Amazon te laten verzorgen.

eBay: het platform voor divers aanbod

eBay, gelanceerd in 1995 en sinds 2001 in Italië actief, is met meer dan 183 miljoen gebruikers een van de meest gebruikte verkoopsites ter wereld. Oorspronkelijk een veilingplatform, is het nu mogelijk om bijna elk type object te verkopen, nieuw of gebruikt, via veiling of tegen vaste prijs.

Verkopers betalen zowel een vergoeding voor het plaatsen van een advertentie (na het opgebruiken van de eerste 150 gratis plaatsingen per maand) als een commissie van 10% bij verkoop, al kunnen er uitzonderingen zijn per categorie.

Wil je een echte online winkel op eBay starten, dan zijn er verschillende abonnementen beschikbaar (Basic, Premium en Premium Plus) die de kosten per advertentie verlagen en je de mogelijkheid bieden om aanbiedingen in een eigen gedeelte te verzamelen.

Sterke punten:

  • Enorm gebruikersbestand.
  • Actief in vrijwel elk land.
  • Mogelijkheid om een gepersonaliseerde zone te creëren.

Etsy: gespecialiseerd in handwerk en ontwerp

Etsy, gestart in 2005 in de Verenigde Staten, richt zich voornamelijk op handwerk en vintage artikelen. Het platform is ook in Italië populair geworden en biedt een markt voor zelfgemaakte of ontwerpersproducten zoals sieraden, kleding, huisdecoratie, speelgoed, kunst, tassen en vintage items (minimaal 20 jaar oud). Het platform is zowel geschikt voor incidentele verkopers als voor diegenen die een professionele online handwerk- of kunstwinkel willen opzetten.

Etsy, een van de online verkoopsites voor handwerk
Het screenshot van een van de beste online verkoopsites voor handwerk, Etsy

Er zijn geen vaste kosten voor het openen van een winkel op Etsy, maar je betaalt een listing fee van €0,17 en een commissie van 5% op verkopen. Etsy biedt diverse tools om je winkel te personaliseren en je merk te ontwikkelen.

Interessant detail: de naam ‘Etsy’ komt van een film van Federico Fellini.

Sterke punten:

  • Gericht op een publiek dat interesse heeft in handwerk, vintage en handgemaakte artikelen.
  • Bekend platform in Italië.
  • Lagere verkoopcommissies dan gemiddeld.

Voor een uitgebreider overzicht van deze platforms en andere verkoopsites, blijf ons volgen.

Bonanza: een van de sites om online te verkopen met minder commissie

Bonanza is een online verkoopsite die in verschillende landen actief is: de VS, Canada, het VK, Spanje, Mexico, Italië, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Australië, Brazilië en India. Bonanza is vooral bekend op de Amerikaanse markt, maar breidt ook snel uit naar andere regio’s. Vergeleken met giganten als Amazon en eBay, is Bonanza een nicheplatform, maar het biedt het voordeel dat de eigen winkel (een stand genoemd) gemakkelijk aangepast kan worden, en dat er geen vaste commissies zijn terwijl de verkoopcommissies laag blijven.

Bonanza staat bekend om de verkoop van artikelen uit diverse categorieën (volledige lijst hier), met een focus op handwerk, design, sieraden, cosmetica en speelgoed. De site is geschikt voor zowel incidentele verkopers als voor degenen die op een gestructureerde manier een eigen e-commerce voor handwerk of design willen opzetten.

Er worden geen commissies gerekend voor het aanmaken van de productcatalogus of maandelijkse commissies voor de online winkel, maar wel verkoopcommissies die aanzienlijk lager zijn dan gemiddeld (ongeveer 3,5 procent). Helaas is de documentatie en ondersteuning in het Italiaans op dit moment erg beperkt.

Sterke punten:

  • Aanpasbaarheid van je eigen winkel
  • Geen vaste kosten
  • Lage commissies op online verkopen

Ruby Lane: de online verkoopplaats voor verzamelaars

Ruby Lane is een toonaangevende online marktplaats voor antiek en vintage items, opgericht in 1998 en vernoemd naar de moeder van de oprichter. Het platform is gespecialiseerd in antiek, verzamelobjecten, kunst en sieraden.

In vergelijking met bekendere sites zoals Etsy of eBay, is Ruby Lane een nicheplatform gericht op een specifiek, welgesteld publiek, inclusief verzamelaars. De belangrijkste markten bevinden zich in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Australië.

Ruby Lane, een van de sites om vintage online te verkopen
Het screenshot van Ruby Lane, een van de sites voor het online verkopen van vintage en antiek

De kostenstructuur van Ruby Lane is vooral voordelig voor verkopers die een permanente online winkel willen ontwikkelen, vooral als zij handelen in antieke en waardevolle items.

Om op Ruby Lane te verkopen, betaal je een maandelijkse vergoeding van $25, die wordt terugbetaald als er meer dan 15 advertenties per maand worden geplaatst. Er wordt een commissie van 9,9% in rekening gebracht op de verkopen, met een maximum van $250 per verkoop.

Sterke punten:

  • Gericht op geselecteerde, vermogende kopers en verzamelaars
  • Gratis advertenties voor verkopers die regelmatig producten aanbieden

Chairish: de online verkoopsite voor meubels en design

Chairish is een online platform voor de verkoop van meubels, kunst en design. Dit platform maakt het mogelijk om zowel nieuwe (maar handgemaakte of artistieke) objecten als vintage en antieke items te verkopen. Chairish is zeer goed onderhouden en hanteert strikte regels voor welke objecten verkocht mogen worden. Het platform heeft bijna 4 miljoen gebruikers, voornamelijk professionals in meubels en interieurdesign.

Enkele kenmerken van deze online verkoopsite zijn dat het plaatsen van advertenties gratis is, maar dat de minimale waarde van een object dat te koop wordt aangeboden $25 moet zijn. De verkoopcommissies zijn vrij hoog, namelijk 20% of 30%, afhankelijk van het type verkoper: informeel of professioneel. De digitale winkels op het platform kunnen worden aangepast om een eigen merkidentiteit te ontwikkelen. Bedrijven kunnen specifieke abonnementen activeren met extra diensten, zoals de mogelijkheid om de volgorde van productweergave te kiezen.

Sterke punten:

  • Goed onderhouden en streng gereguleerde site voor online verkoop.
  • Hoge perceptie van betrouwbaarheid.
  • Mogelijkheid tot aanpassing van de winkel.

Here is the reformulation for the section “Shopify: het platform voor het maken van e-commerce”:

Shopify: het platform voor e-commerce creatie

Shopify biedt een robuuste infrastructuur voor het opzetten van online winkels, onderscheidend van marktplaatsen zoals Amazon of eBay, die producten onder een gezamenlijk merk presenteren. Shopify, daarentegen, voorziet in alle nodige tools om zelfstandig een online winkel te lanceren zonder dat je je hoeft te verdiepen in zaken als domeinbeheer, hosting, of websiteontwikkeling.

Dit platform is ideaal voor diegenen die een serieus e-commercebedrijf willen opzetten en minder geschikt voor incidentele verkopers.

Shopify: online verkoopsites maken
Het screenshot van Shopify, een van de sites om online te verkopen

Shopify onderscheidt zich door meer dan 70 grafische thema’s, de mogelijkheid om virtuele winkelwagentjes te creëren, inhoud naar wens aan te passen, en automatisch navigatie voor mobiele apparaten te optimaliseren. Er is tevens toegang tot advies van platformexperts. Voor ondernemers met zowel een fysieke als online winkel biedt Shopify de mogelijkheid om verkoopkanalen te integreren, waardoor alle verkoopgegevens en rapporten op één centrale plek verzameld worden.

De basisversie van Shopify is beschikbaar vanaf €27 per maand.

Sterke punten van Shopify:

  • Uitgebreide aanpassingsmogelijkheden voor je eigen online winkel.
  • Bespaart middelen vergeleken met het volledig vanaf nul opbouwen van een webshop.
  • Biedt de vrijheid om je eigen merk volledig te ontwikkelen, zonder gebonden te zijn aan een bestaande marktplaats.

Facebook Marketplace

Marketplace is een onderdeel van het bekende sociale netwerk dat gewijd is aan de verkoop van objecten en producten. Marketplace werd gelanceerd in 2016 en maakt de incidentele verkoop van (voornamelijk gebruikte) objecten mogelijk, maar biedt ook de mogelijkheid om een online winkel voor bedrijfspagina’s te activeren (Marketplace voor bedrijven).

De duidelijkste voordelen van Facebook Marketplace zijn dat het volledig gratis is en het enorme publiek van Facebook (bijna drie miljard gebruikers) kan bereiken op een van de meest gebruikte dagelijkse media wereldwijd.

De items die te koop worden aangeboden kunnen tot vrijwel elke categorie behoren en zijn gekoppeld aan iemands persoonlijke Facebook-profiel of bedrijfspagina. Door daarentegen een Facebook Shop te openen, is het mogelijk om de verkoopervaring aan te passen en gezamenlijk te presenteren op Facebook, Instagram en Marketplace.

Sterke punten:

  • Toegang tot het Facebook-publiek (bijna drie miljard gebruikers)
  • Volledig gratis
  • Eén winkel voor Facebook en Instagram

Craigslist: de open source site voor verkopen en kopen in de stad

Craigslist is het populairste portaal voor advertenties in Noord-Amerika en Australië, en is een van de populairste sites voor online verkoop omdat het veel wordt gebruikt om af en toe tweedehands spullen te verkopen.

Craigslist werd in 1995 opgericht door Craig Newmark en bevatte aanvankelijk alleen advertenties voor de omgeving van San Francisco. De stadsafdruk bleef echter in de categorisatie van de advertenties, die voornamelijk gebaseerd is op de stad waar het item te koop wordt aangeboden. Aankopen en betalingen vinden meestal persoonlijk plaats.

Op Craigslist is het mogelijk om vrijwel elk type object te verkopen.

Sterke punten:

  • Voucher voor occasionele verkoop
  • Mogelijkheid om elk type object te verkopen
  • Gebaseerd op stad en geografische nabijheid

Vinted: de site voor het online verkopen van kleding en accessoires

Vinted is een site voor het online verkopen van nieuwe of gebruikte kleding en accessoires. Er zijn 45 miljoen gebruikers van het platform in 13 landen, hoewel de meeste gebruikers zich in Frankrijk en Duitsland bevinden. In Italië komt het platform pas eind 2020.

Een van de aantrekkelijkste eigenschappen van de online verkoopsite is dat hij helemaal gratis is. Er zijn geen verkoopcommissies of kosten voor het plaatsen van advertenties. Een commissie wordt toegepast op de uiteindelijke prijs voor de koper. Verkopers kunnen echter extra diensten kopen om hun advertenties prominenter te maken.

Vinted: site voor het online verkopen van kleding
Het screenshot van Vinted, een van de sites voor het online verkopen van kleding

Door de manier waarop de site is opgebouwd, kan hij worden gebruikt voor incidentele verkoop of om een echt online verkoopkanaal op te zetten. Je moet het zeker overwegen als je in kleding handelt (tweedehands of nieuw) en je je wilt richten op een zeer jonge klantenkring.

Sterke punten:

  • Volledig gratis online verkoopsite
  • Jonge en actieve klanten
  • Net aangekomen in Italië en aan het uitbreiden

Subito.it: advertenties voor gelegenheidsverkopers en winkeliers

Subito.it, ontstaan als Italiaanse advertentiesite, is nu een volwaardige online verkoopsite geworden, dus geschikt voor zowel gelegenheidsverkopers als bedrijven die hun eigen online winkel willen openen.

De site heeft 11 miljoen gebruikers per maand en de doelgroep is alleen Italië.

Voor gelegenheidsverkopers zijn de advertenties gratis (maar er kunnen extra diensten worden gekocht om de zichtbaarheid van de advertenties te vergroten), terwijl bedrijven die een online winkel willen openen abonnementen kunnen activeren. Op dit moment moet je echter om toegang te krijgen tot Subito.it voor bedrijven je contactgegevens en BTW-nummer achter

laten op de site en wachten tot er contact met je wordt opgenomen.

Sterke punten:

  • Italiaanse online verkoopsite
  • Je kunt elk type object verkopen
  • Mogelijkheid tot aanpassing voor bedrijven

E-commerce: essentiële verpakkingsproducten voor succesvolle online verkoop

Of je nu als klein of middelgroot bedrijf online wilt verkopen of als ambachtsman, professioneel of occasioneel, één ding is zeker: je kunt niet zonder een essentieel element zoals verpakking.

Onder de categorie verpakking vallen alle producten die onmisbaar zijn om het product te verpakken, zoals officiële verpakkingen, zelfklevende etiketten, kaarten met uitleg, bedankkaartjes, cadeaubonnen of promocodes voor toekomstige aankopen. Dan is er ook nog de uitwendige verpakking, die het product moet beschermen en bewaken tot het bij de koper thuis aankomt, die vergezeld gaat van plakband om het zo goed mogelijk af te sluiten. Dit zijn enkele van de onmisbare producten voor iedereen die een online verkoopsite bezit of er een wil opstarten.

Pixartprinting stelt al deze producten beschikbaar en klaar voor levering, u vindt ze op deze pagina.

Fijne online verkoop!