Gekleed in badkleding, met hete voeten op het zand, kleingeld in de hand en onze blik omhoog gericht, staan we verwonderd te kijken naar de bonte ijsadvertenties. Of we staren naar etalages vol elektronica, gefascineerd door tv’s die commercials tonen voor chocoladerepen, croissants, en fiordilatte in bekers.
Terwijl we terugdenken aan de reclameborden van weleer, de oude advertenties herlezen en de namen van inmiddels verdwenen ijsjes opnieuw door onze gedachten laten gaan, wanen we ons weer in die lang vervlogen zomers die eindeloos leken te duren. We hebben hier een collectie van bekende ijsadvertenties uit de jaren ’50, ’60 en ’70 samengesteld, en kozen augustus als de perfecte maand om onze herinneringen op te halen met een nostalgische duik in het verleden.
Verpakt ijs, het symbool van een nieuw tijdperk
Tegen het eind van de jaren ’40 onderging ijs een transformatie. Het ambachtelijk bereide ijs behoorde tot het verleden; de nieuwigheid na de oorlog was industrieel verpakt ijs, dat de smaak van de nieuwe tijd vertegenwoordigde en zelfs thuis in de vriezer bewaard kon worden.
Motta
In 1948 dook in Italië het eerste verpakte ijsje op, de Mottarello van Motta, een teken van een samenleving in transitie die een nieuwe economische fase inluidde. Kinderen werden in de cafés betoverd door de zeefdrukken op de metalen reclameborden, met kleurrijke afbeeldingen die Motta’s stokjesijs met fiordilatte ‘voedend en verfrissend’ toonden, een idee geïnspireerd door het Amerikaanse model van stokjesijs.
Op tv keken ze naar Carosello, waarin de streken van de kleine broertjes Toto en Tata (uitgezonden van 1961 tot 1965) te zien waren, die na berisping van hun moeder een Motta-hoorntje eten.
Ze volgden met grote interesse de avonturen van Gigino Pestifero, in de jaren ’60 bedacht door Giovannino Guareschi om reclame te maken voor Tanara-ijs.
Of de reclames voor Toseroni-ijs.
In het Amerika van de jaren ’50 promootte Borden zijn fruit- en chocolade-ijsjes met een commercial waarin twee kinderen de vormgeving van de ijsjes van het bedrijf tekenen. De leraar adviseert: kies een ijsje met deze afbeelding op de verpakking, want Borden garandeert kwaliteit! En als de leraar het zegt, kunnen zowel kinderen als ouders haar vertrouwen!
De jaren ’50 waren eveneens het hoogtepunt voor elektrische apparatuur. Degenen die het zich konden veroorloven om een vriezer aan te schaffen, genoten ook van het voorrecht om thuis ijs te eten. Hier is een reclame voor Borden’s Cherry Vanilla Ice Cream, een familiepak ijs dat in de vriezer bewaard dient te worden.
Streets, een Australisch ijsmerk dat nu onderdeel is van multinational Unilever, presenteerde in een reclame uit de jaren ’60 de coulissen van de glitter en glamour van de showwereld. Iedereen, van dansers tot cameramannen, geniet van een Cornetto.
Algida
Na de gebeurtenissen van ’68 veranderde de samenleving drastisch. Dit waren de jaren van creativiteit, overtreding, politieke strijd en de m
uziek die het leven van vele jongeren van een soundtrack voorzag. In de commercials voor Algida-ijs richtte het bedrijf zich direct tot de jeugd, in hun eigen taal. Het bedrijf haalde inspiratie uit de muziekwereld voor hun testimonials, met Rita Pavone die zei “Mag ik iets zeggen? Er is een Algida die me doet watertanden” en Patty Pravo die reclame maakte voor Paiper, ‘het ijs van de nieuwe wereld’. Een van de iconische ijsjes was de Bikini, vernoemd naar de gewaagde tweedelige badkleding die de buik van de vrouw onthult. Hier zie je een reclamebord voor de oude Algida-ijsjes uit 1971.
Eldorado, de ijslijn van Algida voor kinderen, koos voor een fictief personage, Coconut Bill, de rechtvaardige held die in het Wilde Westen woont en Eldorado-ijsjes aan kinderen geeft, als gezicht voor hun reclames. Hier zie je een van zijn avonturen uitgezonden in 1971 en daaronder het reclamebord van Eldorado-ijs met de cowboy afgebeeld.
In 1978 maakte Atlas Ufo Robot, een animatieserie die bestemd was om legendarisch te worden, zijn debuut op de Italiaanse televisie. Kinderen begonnen te dromen van avontuurlijke ruimtereizen en hun fantasie werd gevuld met ruimteschepen en aliens. Het is dan ook geen toeval dat op het achtergrond van het reclamebord van Eldorado-ijs uit 1978 de kosmos is afgebeeld.
Sealtest
Het zuivelbedrijf Sealtest, dat begin jaren ’70 deze hilarische commercial uitzond, mikte op een breed publiek, zowel jong als oud. Met zichtbare schroom geeft een kind toe dat de gezonde en voedzame snack die zijn moeder kiest, Sealtest-ijs, ook heerlijk smaakt. Maar ssst! Niet tegen zijn vrienden zeggen!
Dat het bedrijf graag moeders geruststelde over de kwaliteit van zijn producten blijkt uit de reclamecampagnes waarin ijs altijd samen gaat met beelden van vers fruit tussen de jaren ’50 en ’60.
Sommige herinneringen zijn misschien bekend, terwijl andere behoren tot een wereld die je niet hebt meegemaakt. Hier eindigt onze reis door de tijd, mede omdat het nu tijd is om te genieten van een heerlijk ijsje. Fijne vakantie vanwege Pixartprinting!