We ontdekken Pantone kleuren en het bedrijf dat een universele taal voor kleuren creëerde
Een mens kan 150 verschillende tinten onderscheiden. Elke tint – zoals we hebben gezien in een ander artikel in deze blog – kan verschillende kenmerken aannemen, afhankelijk van helderheid en verzadiging. Het aantal kleuren dat we dus kunnen zien is ongeveer 7,5 miljoen[1], maar niet al deze kleuren hebben namen. Er zijn kleuren geweest die lange tijd geen naam hadden. Voordat Portugese kooplieden aan het begin van de 16e eeuw sinaasappels uit India begonnen te importeren, bestond de kleur oranje wel, maar het woord ervoor niet.
In 1692 maakte een onbekende kunstenaar, A. Boogert, een boek over het gebruik van kleur in de schilderkunst. Een gids waarin we een eerste poging tot organisatie en nomenclatuur van kleuren vinden. Als we vandaag naar Boogerts boek kijken, is het moeilijk om niet meteen aan een Pantone-staalkaart te denken.
De Pantone-staalkaart is een verzameling kleuren met een code. Het werd voor het eerst gepubliceerd in 1963, met als doel het creëren van “een universele kleurentaal die merken en fabrikanten in staat stelt om cruciale kleurbeslissingen te nemen in elke fase van de workflow”[2].
Iedereen heeft wel eens iets in een winkel gekocht met het idee dat het één kleur was, om er vervolgens achter te komen dat een ander het meer geel of meer oranje vond.
De perceptie van kleur is afhankelijk van verschillende factoren: het medium, het soort papier, stof, oppervlak; de omgeving, verlichting, weer, daglicht.
De universele taal van Pantone kleuren
In het begin van de jaren 1960 was Pantone een drukkerij in New Jersey die zich specialiseerde in kleurenkaarten voor de cosmetica-, mode- en medische industrie[3]. Lawrence Herbert, een chemicus die voor het bedrijf werkte, merkte hoe moeilijk het was voor ontwerpers, communicatiebureaus en drukkers om elkaar te begrijpen als ze het over kleuren hadden. In 1962 nam Herbert het bedrijf over en een jaar later, in 1963, creëerde hij de eerste Pantone-gids met 10 kleuren, met de exacte inktformule voor elke tint. In de loop der jaren is Pantone een standaard geworden in de drukindustrie. Een standaard die grafici, ontwerpers, architecten en decorateurs in staat stelt om dezelfde taal te spreken, waardoor het mogelijk is om rood aan te duiden met het vertrouwen dat iedereen naar hetzelfde rood kijkt. Als ze het specifiek zouden hebben over het rood van het merk Google, dan zouden ze het hebben over Pantone 7619 C. (Een rijke verzameling kleurpaletten van bekende merken is te vinden op de Brand Palettes website).
“We zijn een technisch product en we helpen ontwerpers en de mensen die dat product maken hun communicatie te verbinden,” zegt Ron Potesky, senior vice president en general manager van Pantone in een artikel in The Atlantic getiteld “How Pantone Became a Global Authority on Colour”. “Dus als je de juiste kleur kiest, krijg je uiteindelijk de juiste kleur. Dat is precies wat wij zijn.”
Pantone heeft tot nu toe 1.867 eigen kleuren gedefinieerd voor drukwerk (met 294 kleuren die in 2019 worden toegevoegd) en 2.310 kleuren voor mode, interieur en decoratie. Het Pantone-systeem, het Pantone® Matching System, is niet de eerste en enige poging om kleurentaal te standaardiseren, maar wel veruit de bekendste. Andere systemen zijn onder andere het Munsell systeem, in de Verenigde Staten gebruikt door het Ministerie van Landbouw, het RAL kleursysteem en HKS (Duits).
Pantone heeft op zijn website een pagina ingericht die helpt bij de oriëntatie tussen de verschillende systemen en hulpmiddelen die het beschikbaar stelt.
Formula Guide is de basisgids, de meest gebruikte en verkochte. Er zijn twee sets, met kleuren voor gestreken (coated) en ongestreken (uncoated) papier, speciaal ontworpen voor mensen die werken in de wereld van grafisch werk en drukwerk.
De basisgidsen worden geflankeerd door gidsen voor metallic inkten (Pantone Metallics), pastelkleuren (Pantone Pastels & Neons) en de CMYK– en Bridge-collectie, waar vierkleurenmatches worden weergegeven. Overeenkomsten die niet in de Formula Guide staan. De CMYK-gids is, in tegenstelling tot de Bridge, niet strikt gerelateerd aan de Pantone Matching System codering.
Voor degenen die in de modewereld en in textieldruk werken, zijn er naast Pantone Fashion, Home + Interiors ook monsters gedrukt op katoen. Voor wie met producten werkt (huishoudelijke artikelen, consumentenelektronica, speelgoed, enz.) produceert Pantone ook stalenboeken voor het bedrukken van plastic materialen, Plastic Chips, die overeenkomen met het Pantone Matching System.
Pantone Universe: het gebruik van het merk Pantone in de meest uiteenlopende domeinen
Door de jaren heen zijn Pantone kleuren een referentie geworden voor wie professioneel met kleur bezig is, maar met de Pantone Universe licenties (een merklicentieprogramma) zijn ze ook deel gaan uitmaken van de populaire cultuur. Vandaag de dag is Pantone in feite synoniem met kleur. Het merk is bijna alomtegenwoordig, van de eerste mokken die in 2005 werden geproduceerd, tot etuis, notitieboekjes, smartphonehoesjes, koffers, handdoeken, aanstekers, hotels, kaarsen. En zo kan de lijst nog wel even doorgaan. Er zijn zoveel Pantone-gerelateerde of Pantone-geïnspireerde ontwerpen, officieel, gelicentieerd of zonder licentie.
Pantone Smoothies
Het Instragam Pantone Smoothies, account, waarvan de naam al een tipje van de sluier oplicht.
Kleine PMS Wedstrijd
Het Tiny PMS Match project van ontwerper Inka Mathew, ook op Instagram, met afbeeldingen van alledaagse voorwerpen die matchen met Pantone kleuren.
Pantone verpleegstersschorten
Zelfs de verplegerscrubs in Japan zijn geïnspireerd op Pantone-kleuren.
Pantone hotels
In Brussel is er zelfs The Pantone Hotel.
Pantone Café
Een paar jaar geleden opende er een Pantone café in München, dat nu failliet lijkt te zijn.
Huidtinten Gids
In 2012 creëerde Pantone de Huidtintengids, een voorbeeldboek met huidtinten, ontworpen voor retoucheren. Het werd vervolgens gebruikt, in samenwerking met Sephora, om klanten te helpen de juiste kleur make-up te vinden. De gids was ook de basis voor het fotografieproject Humanae Project van Angelica Haas.
Superbowl sociale campagne
In 2020 creëerde Pantone een sociale campagne voor de Superbowl, waarin het commentaar gaf op de wedstrijd met kleuren. Het benadrukte meteen hoe de kleur van beide rood was, maar niet hetzelfde rood.
Het Pantone Color Institute en de kleur van het jaar
In 1986 werd het Pantone Color Institute opgericht, een afdeling die ontwerpers en merken advies geeft over het gebruik van kleur. Vandaag de dag is kleur steeds meer een sleutelelement in branding, het visitekaartje dat onmiddellijk de betekenis en het imago van een bedrijf overbrengt.
Elk jaar sinds 2000 wordt de kleur van het jaar aangekondigd[4], voor 2020 is de kleur PANTONE 19-4052 Classic Blue. De kleur van het jaar wordt gekozen door een groep experts – gecoördineerd door het Pantone Color Institute – die “elke hoek van de aarde afspeuren op zoek naar nieuwe kleurinvloeden”. De kleur van het jaar is in feite een van de vele marketingcampagnes van het Amerikaanse bedrijf, dat als weinigen zo effectief op zijn merk kan inwerken. Een aankondiging die inmiddels een traditie is geworden en waar wereldwijd naar wordt uitgekeken, over wordt bericht en over wordt gedebatteerd. De kers op de taart van een echt kleureninstituut dat een referentiepunt is geworden voor creatieven over de hele wereld.
[1] Bressan P., De kleur van de maan. Hoe we zien en waarom, Editori Laterza, Bari, 2007.
[2] Van de Pantone website
[3] Budds D., How Pantone Became The Definitive Language Of Colour, Fast Company, 2015
[4] Op de website van ontwerper Adam Fuhrer een handige verzameling van alle kleuren van het jaar.