Magento voor e-commerce
Magento is een e-commerceplatform dat in 2018 door Adobe is gekocht en momenteel wordt gedistribueerd onder de naam Abobe Commerce Powered by Magento. Magento is een van ‘s werelds meest gebruikte tools voor online handel.
Het is open source, aanpasbaar aan elk project en schaalbaar: in vergelijking met andere oplossingen maakt het niet alleen de creatie en het beheer van een op maat gemaakte online winkel met aantrekkelijke afbeeldingen mogelijk, maar ook de geavanceerde organisatie van de catalogus, de verwerking van bestellingen en betalingen in meerdere winkels tegelijk. Dit alles terwijl het diepgaande en op de juiste manier geaggregeerde gegevens levert die essentieel zijn voor het beheer van een bedrijf.
Aan de andere kant is Magento, in vergelijking met andere e-commerceoplossingen, zeker een complexe tool en slechts gedeeltelijk gratis, zoals we zullen zien, en daarom geschikt voor middelgrote tot grote projecten.
In 2015 werd Magento 2 uitgebracht, de nieuwe versie van Magento e-commerce die de gebruiksvriendelijkheid verbeterde met een gebruiksvriendelijkere interface. Magento wordt momenteel wereldwijd gebruikt door ongeveer 200.000 e-commercebedrijven en is de hoofdkeuze van grote merken zoals Olympus, Puma, Seat, Burger King, Hp, Canon en vele anderen.
Wat is Magento e-commerce: de belangrijkste functies uitgelegd
Laten we de belangrijkste functies van Magento ecommerce eens nader bekijken, inclusief de functies van Magento 2.
- Is Magento gratis?
Er is een gratis versie van Magento, deze heet Magento Open Source – voorheen bekend als Magento Community Edition – en hoewel het kan worden gebruikt om een kleine website met een online winkel te maken, wordt het voornamelijk gebruikt door ontwikkelaars om nieuwe e-commerce oplossingen te ontwerpen en te testen. De gratis versie van Magento moet echter op een webserver geïnstalleerd worden – dus er is een klein budget nodig om hosting en domeinservices te kopen.
Door de complexiteit van het product vereist het bouwen van e-commerce websites met Magento de tussenkomst van experts: winkeliers of managers kunnen dan de catalogus en het magazijn beheren via de grafische interface die voor hen bestemd is.
- Magento is open source en aanpasbaar.
Magento ecommerce is een open source platform: dit betekent dat de code waarmee de software is gebouwd openbaar en aanpasbaar is. Voor wie een e-commerce website in Magento heeft, vertaalt dit zich in het gemak om ontwikkelaars te vinden die met Magento werken en de mogelijkheid om zonder al te veel problemen van leverancier te veranderen (d.w.z. het bureau of de freelancers die de online shop hebben gebouwd en verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en het onderhoud ervan). Bovendien kunnen ervaren ontwikkelaars Magento volledig aanpassen aan uw behoeften.
- Magento is zeer schaalbaar.
Schaalbaarheid is een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden bij het opzetten van een e-commerce: het betekent dat een kleine webwinkel exponentieel kan groeien zonder van e-commerceplatform te hoeven veranderen. De schaalbaarheid van Magento en Magento 2 is een van de belangrijkste voordelen: de functies van het platform kunnen worden aangepast aan verschillende soorten catalogi en verkeer naar uw site.
- Drag-and-drop inhoudsbeheer.
Het is mogelijk om de inhoud van de site – de algemene productcategoriepagina’s en de detailpagina’s van afzonderlijke producten – vrij eenvoudig te maken en te bewerken via een drag-and-drop systeem (d.w.z. door de verschillende modules naar wens over de pagina te verplaatsen). Het beheer van de online catalogus gebeurt ook via een intuïtieve interface. Deze activiteiten kunnen dus worden uitgevoerd zonder tussenkomst van ontwikkelaars.
- Geavanceerd magazijnbeheer
Magento integreert gemakkelijk met andere computersystemen voor magazijnbeheer en stelt je in staat om verschillende aspecten te beheren met betrekking tot de verwerking van productbestellingen – bv. verzending naar huis of afhaling in de winkel -, betalingen en magazijnlogistiek. Je kunt er zowel B2B als B2C mee verkopen, in wezen met dezelfde infrastructuur.
Voor- en nadelen van e-commerce met Magento
Laten we daarom proberen de voor- en nadelen van Magento en Magento 2 samen te vatten. In feite moet het gebruik van dit e-commerce platform worden geëvalueerd rekening houdend met de omvang van je project en het beschikbare budget.
De voordelen van Magento:
- Magento is een zeer schaalbaar e-commerce platform. Als je winkel klein tot middelgroot is maar groeiplannen heeft, hoef je niet van platform te veranderen.
- Magento is open source: het is dus extreem aanpasbaar en aanpasbaar aan elk project. Veranderen van leverancier, zoals het bureau dat je webwinkel bouwt, is geen probleem.
- Magento biedt geavanceerde controle over zowel de inhoud van de site als het beheer van de voorraad, betalingen en logistiek.
- Magento kan worden geïntegreerd met andere beheersoftware in het bedrijf en is daarom bijzonder geschikt voor het beheer van grote catalogi.
De nadelen van Magento:
- De gratis versie van Magento is beperkt. De prijzen van de betaalde versie zijn gebaseerd op gross merchandise value (GMV) en average order value (AOV), waardoor het duur kan zijn om het platform te gebruiken.
- Magento is een vrij complex platform en niet altijd even intuïtief. Het opzetten van een e-commerce met Magento vereist vaak de ondersteuning van een bureau of ervaren ontwikkelaars.
- Voor webhosting moet worden betaald. Magento e-commerce is een tool voor het opzetten en beheren van een online winkel, maar je moet wel een webruimte aanschaffen die je e-commerce site zal hosten.
Over het algemeen is Magento daarom het meest geschikt voor complexe e-commerce – bijvoorbeeld voor grote merken of middelgrote winkels – of online verkoopprojecten met een groeiplan. Kleine winkels, ambachtslieden of creatievelingen vinden het handiger om andere e-commercetools te gebruiken.
Handige hulpmiddelen voor Magento ecommerce
Zoals je je kunt voorstellen heeft Magento gezien zijn complexiteit een aantal functionaliteiten waar je je goed in kunt verdiepen, ook vanuit het oogpunt van de retailer. Om het volledige potentieel van het platform te benutten.
Adobe biedt daarom een uitgebreide reeks hulpmiddelen en handleidingen: bijvoorbeeld een gids over hoe u uw inventaris het beste kunt organiseren, hoe u de catalogus en categorieën op uw e-commercewebsite kunt beheren en hoe u representatieve productafbeeldingen en –video’s kunt invoegen en kiezen.
Voor detailhandelaren en bedrijven die geïnteresseerd zijn in Magento ecommerce is het ook nuttig om de succesverhalen van Adobe te bekijken om beter te begrijpen voor welke projecten het platform het meest geschikt is en hoe je er het beste uit kunt halen. De Magento-blog biedt ook nuttige inzichten voor managers, marketeers en bedrijven die geïnteresseerd zijn in het opzetten van een e-commercebedrijf met Magento.
Adobe biedt ook officiële online trainingen – weliswaar vrij duur – waaronder bijvoorbeeld een nuttige training over het beheren van een winkel die met Magento e-commerce is gebouwd.