Formele kerstgroeten voor bedrijven: een minigids voor het maken ervan
Voor vrienden en familie vinden we meestal gemakkelijk de juiste woorden voor kerstgroeten. Echter, het schrijven van een kerstkaart voor de baas, werknemers, collega’s, leveranciers, en klanten kan complexer zijn. Het is belangrijk om de relaties tussen de verschillende partijen te respecteren, de juiste boodschap over te brengen, de juiste woorden te kiezen, vriendelijk te zijn, en te vermijden dat het te koud of afstandelijk overkomt. Een goede indruk achterlaten is essentieel.
Formele kerstgroeten: uitdrukkingen voor collega’s, leveranciers, klanten…
Begin met het maken van een overzichtelijke lijst van ontvangers, onderverdeeld in categorieën, en formuleer een passende zin voor elke groep. De categorieën kunnen zijn: werkgever of werknemers; collega’s; leveranciers; klanten. Het is praktisch om systematisch te werk te gaan als we te maken hebben met een lange lijst mensen en niemand willen vergeten.
Formele kerstgroeten voor de werkgever
Afhankelijk van de relatie die je hebt met je werkgever, kun je kiezen voor ‘je’ of ‘u’. Hier zijn twee voorbeelden van zinnen die verschillende niveaus van vertrouwen uitdrukken. Beide bevatten wensen voor het komende werkjaar, wat belangrijk is voor iemand die aan het roer staat van een bedrijf.
Beste [naam],
Ik wens u en uw hele familie een vredig kerstfeest en een veelbelovend en bevredigend nieuwjaar.
Vrolijk kerstfeest [naam],
voor jou en je hele familie. Ik wens je veel sereniteit en een veelbelovend en succesvol nieuwjaar.
Formele kerstgroeten voor werknemers
Een bedankje voor hun werk en een motiverende aanmoediging zijn vooral dit jaar nog belangrijker.
Vrolijk kerstfeest, [naam].
Bedankt voor de inzet en motivatie die je in je werk stopt. Ik wens je een nieuw jaar vol tevredenheid en successen. Samen zullen we veel bereiken.
Formele kerstgroeten voor collega’s
Ook al gaat het om formele groeten, ze zijn bedoeld voor collega’s met wie we misschien minder vertrouwd zijn, maar waarbij we iets meer vrijheid kunnen nemen. Het is moeilijk om niet te denken aan het jaar dat we achterlaten, zeker niet aan 2020, dat voor iedereen bekend zal staan als een annus horribilis. Een bemoedigende boodschap maakt de kaart warmer en persoonlijker.
Vrolijk kerstfeest, [naam]. Geniet van vredige dagen met je familie. Moge het nieuwe jaar beter zijn dan het jaar dat we achter ons laten – dat geldt voor 2021, maar ook voor alle volgende jaren.
Formele kerstgroeten voor leveranciers
Dit is een gelegenheid om onze banden met leveranciers te versterken, die een waardevol onderdeel zijn van ons werk. We voegen daarom onze dank voor hun bijdrage toe en wensen voor nieuwe gezamenlijke projecten.
Dank u, [naam], voor uw samenwerking en steun die u ons altijd hebt geboden. We wensen u een 2021 vol ambitieuze projecten om samen te delen. Vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar van ons hele team.
Formele kerstgroeten voor klanten
Als we spreken van bedrijf tot bedrijf, wensen we een professioneel voorspoedig nieuwjaar. We vernieuwen ook onze bereidheid om nieuwe projecten samen te ondernemen.
Vrolijk kerstfeest, [naam], van ons hele team. Bedankt dat u voor ons hebt gekozen en voor uw vertrouwen. We kijken ernaar uit om de nieuwe projecten die 2021 in petto heeft met u te blijven delen.
Nadat we onze tekst hebben opgesteld, kunnen we beginnen met het ontwerpen van de kaarten. Hier zijn enkele tips.
Formele kerstgroeten: het maken van een kerstkaart
We raden aan om te kiezen voor een op maat gemaakte kaart – niet het soort dat je in een kantoorboekhandel koopt en met de hand invult. Als de kaart bestemd is voor klanten, leveranciers of werknemers, is het professioneler om de kaart te personaliseren met de kleuren, lettertypes en het logo van het bedrijf. Je persoonlijkheid laten doorschijnen is altijd een toegevoegde waarde. Als je daarentegen groeten uitwisselt tussen collega’s of een kaart wilt sturen naar de eigenaar, dan ben je vrij van de bedrijfsvisual.
Je kunt de taak uitbesteden aan een ontwerper, of je kunt zelfstandig aan de slag met behulp van eenvoudige grafische ontwerptools, die je zullen helpen om je formele kerstgroeten af te ronden.
Formele kerstgroeten met Adobe Spark
Adobe Spark biedt bijvoorbeeld een selectie van kerstsjablonen om mee te beginnen. Hier is een voorbeeld van een sjabloon dat we vonden in de galerij die zich goed leent voor formele kerstgroeten – we vermijden al te kinderachtige of fotografische afbeeldingen, die onmiddellijk het idee geven van een stockkaart.
Hier geven we je een paar tips over hoe je een echt onberispelijke formele kerstgroet in elkaar zet. We stellen voor wat je moet schrijven, hoe je ze maakt en presenteert, en laten ook een paar voorbeelden zien ter inspiratie.
Formele kerstgroeten met Crello
Crello. Ook hier kies je het sjabloon van waaruit je begint en pas je het naar wens aan met foto’s, afbeeldingen en lettertypen. We hebben ook de galerij van Crello doorgespit en de kerstsjablonen geselecteerd die ons het meest geschikt lijken.
Als je daarentegen hebt besloten om geen sjabloon te gebruiken, maar je kaart helemaal zelf te maken, hebben we hier wat inspiratie verzameld.
Zoals je kunt zien, hebben we gekozen voor een sobere en elegante stijl, zonder al te veel franje. De laatste, meer geestig en informeel, zou een goede kaart kunnen zijn om naar collega’s te sturen.
Formele kerstwensen… hoe verstuur je ze?
Nu hoef je alleen nog maar te beslissen hoe je je formele kerstgroeten verstuurt. Je kunt kiezen voor de elektronische manier of je kunt ze uitprinten en versturen – als je niet op afstand werkt, kun je ze natuurlijk ook met de hand afgeven aan collega’s en medewerkers.
Ervoor kiezen om ze uit te printen is effectiever om ten minste drie redenen:
- Het toont extra zorg en aandacht, omdat het een verplichting is om elke kaart af te drukken en bij de ontvanger te bezorgen. Hierdoor voelt de ontvanger zich specialer.
- Het is warmer en eleganter. Een elektronische kaart is kouder en afstandelijker dan een kaart van papier en inkt.
- Het blijft meer bedrukt. Aan de ene kant hebben we een kaart die we in onze handen houden en aan de andere kant een e-mail die net zo lang duurt als het duurt om hem te openen en te sluiten. Welke wordt beter onthouden?
Heb je gekozen voor een kaart van papier en inkt? Goed gedaan! Onze printers zijn de inkt al aan het ‘opwarmen’. Je kunt je bestand naar ons toesturen in het gereserveerde gedeelte.