Merkontwikkeling: De evolutie van het Instagram-logo door de tijd heen

Merkontwikkeling: De evolutie van het Instagram-logo door de tijd heen

Redaktionen Redaktionen Gepubliceerd op 5/24/2024

Hoeveel logo’s van Instagram staan er in je geheugen gegrift?

Denk eens goed na, het is niet nodig ver in de tijd terug te gaan. Waarschijnlijk kunnen de meesten zich twee logo’s herinneren. Maar wat als we zeggen dat Instagram in totaal drie verschillende logo’s heeft gehad? Slechts weinigen herinneren zich het oorspronkelijke logo, dat volledig verschilt van het huidige. Vandaag nemen we een duik in het verleden om de evolutie van de drie logo’s vanaf 2010 tot heden te verkennen.

Wie kan zich nog het oorspronkelijke Instagram-logo voor de geest halen?

Het allereerste symbool werd gecreëerd door Kevin Systrom, de CEO en medeoprichter van Instagram. Het was geïnspireerd op de klassieke Polaroid-camera.

LOGO EN CAMERA: fotocredits camera
https://en.wikipedia.org/wiki/Polaroid_Land_Camera_1000

Dit symbool stond op een doorzichtige achtergrond en bevatte vele details die direct waren overgenomen van de beroemde Polaroid-camera: een prominente flitser, een regenbooglijn door het midden, drie bedieningsknoppen en de kijkopening. Het ontwerp was doelbewust driedimensionaal en zeer realistisch, met bijvoorbeeld zichtbare schaduwen onder de knoppen. Zo’n gedetailleerde weergave zou tegenwoordig ongebruikelijk zijn voor een app-icoon.

Het ‘legendarische’ logo

Het tweede logo, dat je waarschijnlijk veel beter kent, werd in de herfst van 2010 gemaakt door designer en fotograaf Cole Rise. Dit symbool verbeeldde opnieuw een camera, ditmaal geïnspireerd op het model van Bell & Howell uit de jaren ’50.

AFBEELDING VOLGENS LOGO EN MACHINE

AFBEELDING MET LOGO EN TOESTEL

Volgens overlevering werd het logo binnen slechts 45 minuten door Cole Rise ontworpen, waarna alleen minimale wijzigingen nodig waren om het te verfijnen. Het werd 6 maanden later, in 2011, officieel in gebruik genomen. Een interessant weetje: wist je dat er ook een alternatieve versie bestaat? Deze werd door Cole Rise gecreëerd puur voor de lol.

LOGO ACHTERKANT

Het minimalistische icoon van 2016

Na vijf jaar en na negen maanden ontwikkeling, introduceerde het bedrijf op 11 mei 2016 zijn derde logo.

Dit is hoe Instagram de lancering van het nieuwe ontwerp aankondigde in een artikel op Medium.

Zoals vaak het geval bij ingrijpende wijzigingen, waren de reacties van gebruikers gemengd en zorgde het nieuwe logo aanvankelijk voor zowel spot als kritiek op sociale media.

De eigenschappen van het nieuwe logo

Waar is de regenboog gebleven, het kenmerkende element van de app? En wat is er gebeurd met de zoeker en de lens? Hoewel het wat inspanning vergt om ze te herkennen, zijn deze elementen nog steeds aanwezig in het nieuwe symbool. Ze zijn simpelweg abstract gemaakt: de regenboog is terug te vinden in het kleurverloop van het icoon, en de zoeker en lens zijn gereduceerd tot lijnen en punten. Het logo suggereert nog steeds een camera, dus de essentie en ziel van het bedrijf blijven behouden, maar nu in een abstracte vorm die naar de toekomst kijkt. Het nieuwe minimalistische ontwerp sluit naadloos aan bij hedendaagse grafische trends.

LAATSTE LOGO AFBEELDING
LAATSTE LOGO AFBEELDING

Het nieuwe beeld is strak, plat en vooral zeer helder, zelfs op klein formaat. De regenboog maakt plaats voor drie in elkaar overlopende kleuren: roze, paars en geel. Ook hier is een proces van kleursynthese toegepast dat meer levendigheid, dynamiek en warmte biedt dan het gebruik van platte, aparte kleuren. Terugkijkend zien we pas echt hoe vooruitstrevend de keuze voor het kleurverloop was, evenals de vereenvoudiging en abstractie van het logo.

Welke conclusie kunnen we trekken uit het verhaal van Instagram’s nieuwe ontwerp? Dat echte veranderingen, als ze daadwerkelijk veranderingen zijn, moeilijk te bevatten en te accepteren zijn op het moment zelf: het vergt tijd om hun baanbrekende potentieel te waarderen. En voor het merk zelf vergt het moed om te vernieuwen, om af te wijken van wat talloze trouwe gebruikers gewend zijn. Het vereist een vooruitziende blik.