IJscommercials en tekens uit het verleden. Fris je geheugen op!

IJscommercials en tekens uit het verleden. Fris je geheugen op!

Redaktionen Redaktionen Gepubliceerd op 5/24/2024

In zwemkleding, met voeten die branden in het zand, munten in de hand en neuzen in de lucht, gefascineerd starend naar kleurrijke ijsreclames. Of bij winkels met elektronica, kijkend naar televisies die reclame uitzenden voor chocoladesticks, croissants en bekers fiordilatte.

Terugdenkend aan de reclameborden, oude advertenties en het opnieuw lezen van de namen van ijsjes die nu niet meer bestaan, keren we terug naar die verre zomers die eindeloos leken. Hier hebben we enkele beroemde ijsreclames uit de jaren 1950, 1960 en 1970 verzameld. We vonden augustus de perfecte maand om ons geheugen op te frissen met een duik in het verleden.

Verpakt ijs, een symbool van moderniteit

Tegen het eind van de jaren 1940 transformeerde ijs van vorm. Ambachtelijk ijs ademt een sfeer van vervlogen tijden; de naoorlogse nieuwigheid is industrieel verpakt ijs, een type dat moderniteit uitstraalt en zelfs thuis in de vriezer kan worden bewaard.

Motta

In Italië verscheen in 1948 het eerste verpakte ijsje, de Mottarello Motta, een symbool van een samenleving in transitie, die een nieuwe economische status nastreefde. In de cafés worden kinderen betoverd door de zeefdruk metalen reclameposters, met kleurrijke afbeeldingen van Motta’s fiordilatte stokjesijs die ‘voedt en verfrist’, geïnspireerd door het Amerikaanse stokjesijs.

Motta advertentie met credits in Repubblica: https://bit.ly/2MgPNQS

Op televisie kijken ze naar Carosello met de streken van de kleine broertjes Toto en Tata (uitgezonden van 1961 tot 1965) die, op de vingers getikt door hun moeder, de Motta-kegel opeten.

Ze volgden met veel enthousiasme de avonturen van Gigino Pestifero, in de jaren 60 bedacht door Giovannino Guareschi om reclame te maken voor Tanara ijsjes.

Of de Toseroni ijscommercials.

In het Amerika van de jaren 1950 maakte Borden’s reclame voor zijn fruit- en chocolade-ijsjes met een commercial waarin twee kinderen het uiterlijk van de ijsjes van het bedrijf tekenen. De leraar adviseert: zorg ervoor dat het ijsje dat je kiest deze tekening op de verpakking heeft, want Borden’s staat garant voor kwaliteit! En als de juf het zegt, kunnen kinderen en ouders haar vertrouwen!

De jaren 1950 waren ook de gouden jaren voor elektrische apparaten. Wie het geluk had een vriezer te bezitten, kon ook genieten van het luxe om ijs te eten zonder het huis te verlaten. Hier is een advertentie voor Borden’s Cherry Vanilla Ice Cream, het gezinsformaat ijs dat in de vriezer bewaard moet worden.

Streets is een Australisch ijsbedrijf dat nu onderdeel is van de multinational Unilever. Een oude commercial uit de jaren 1960 toont de coulissen van de glitterwereld van showbusiness. Iedereen, van dansers tot cameramensen, eet Cornetto-ijs.

Algida

Na 1968 veranderde de maatschappij. Dit waren de jaren van creativiteit, transgressie, politieke strijd en de muziek die de soundtrack vormde voor het leven van veel jonge mensen. In de commercials voor Algida-ijs richtte het bedrijf zich direct tot jongeren, in hun eigen taal. In de keuzevan de getuigenissen putte het bedrijf uit de wereld van de muziek, met Rita Pavone die zegt: “Mag ik iets zeggen? Er is daar een Algida die me gulzig maakt” en Patty Pravo die reclame maakt voor Paiper, ‘het ijs van de nieuwe wereld’. Een van de ijsjes met emblematische namen is de Bikini, vernoemd naar het transgressieve tweedelige badpak dat de buik van de vrouw onthult. Hier is het uithangbord voor de oude Algida ijsjes uit 1971.

Algida-kartel 1971, link: https://bit.ly/2vHHbZe

Eldorado, de ijslijn van Algida voor kinderen, koos een fictief personage als testimonial voor zijn reclames: Coconut Bill, de held-justicier die in het Westen woont en Eldorado ijsjes aan kinderen geeft. Hier ziet u een van zijn avonturen uitgezonden in 1971 en, hieronder, het bord van Eldorado ijs waarop de cowboy staat afgebeeld.

Coconut Bill en het Eldorado kartel, link: https://bit.ly/2KTTgiR

In 1978 landde Atlas Ufo Robot, een tekenfilm die voorbestemd was om geschiedenis te schrijven, op de Italiaanse televisies. Kinderen begonnen te dromen van avontuurlijke reizen in de ruimte en hun verbeelding werd bevolkt door ruimteschepen en buitenaardse wezens. Het is geen toeval dat op de achtergrond van het Eldorado ijsco-bord uit 1978 de hemel staat afgebeeld.

Eldorado kartel 1978, link: https://bit.ly/2P73v6D

Sealtest

In plaats daarvan richtte het zuivelbedrijf Sealtest, dat deze hilarische commercial begin jaren 70 uitzond, zich op een publiek van jong en oud. Met grote schroom geeft een kind toe dat de gezonde en voedzame snack van zijn moeders keuze, Sealtest ijs, ook lekker is. Maar ssst! Niet aan zijn vriendjes vertellen!

Dat het bedrijf moeders graag geruststelde over de authenticiteit van zijn producten blijkt ook uit de beelden van zijn reclamecampagnes waar, tussen de jaren 1950 en 1960, ijs altijd vergezeld gaat van beelden van vers fruit.

Sommige herinner je je misschien, andere maken deel uit van een wereld die je niet kende. Onze reis door de tijd eindigt hier, ook omdat het nu tijd is om te genieten van een lekker ijsje! Fijne feestdagen bij Pixartprinting!