Hashtags: hoe je ze goed gebruikt op Instagram

Hashtags: hoe je ze goed gebruikt op Instagram

Giovanni Blandino Gepubliceerd op 5/22/2024

Hashtags: hoe je ze goed gebruikt op Instagram

Hashtags op Instagram zijn nog steeds een belangrijk hulpmiddel om de betrokkenheid van posts of stories te vergroten, meer likes en volgers te krijgen of meer mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten. Als je ze op de juiste manier gebruikt, vergroot je de zichtbaarheid van je inhoud enorm.

Hashtags op Instagram moeten echter met voorzichtigheid worden gebruikt: een verkeerde strategie kan schade veroorzaken en in het ergste geval kan het algoritme de bedrijfspagina zelfs straffen. Het is daarom noodzakelijk om alleen de beste hashtags voor jouw specifieke sector te selecteren, en om dat te doen moet je goed begrijpen hoe ze werken.

Wat zijn hashtags op Instagram

Hashtags op Instagram zijn in feite labels die worden gebruikt om inhoud die op een bepaalde pagina is geplaatst te categoriseren. Ze zijn meestal een combinatie van letters, cijfers of emoji voorafgegaan door het #-symbool, bijvoorbeeld #natuur. Elke hashtag categoriseert een specifiek onderwerp en wordt gebruikt om inhoud gemakkelijker vindbaar te maken.

Hashtags associëren inhoud per onderwerp
Het gebruik van #natuur associeert onze inhoud met alle anderen die zich met dat macrothema bezighouden

Hashtags zijn klikbaar. De gebruiker die op de hashtag klikt, of een zoekopdracht uitvoert binnen Instagram, wordt naar een pagina geleid die alle berichten toont die die specifieke hashtag hebben gebruikt. Op dat moment kan de gebruiker besluiten om die hashtag te volgen: op die manier verschijnen berichten of verhalen die die hashtag gebruiken in de feed van de gebruiker, zelfs als ze de specifieke maker of het merk dat die hashtag heeft gebruikt niet volgen.

Waarom hashtags gebruiken op Instagram

Er zijn verschillende redenen om hashtags te gebruiken in Instagram posts of Stories:

  • Ze stellen je in staat om je publiek uit te breiden en je inhoud meer zichtbaarheid te geven
  • Ze kunnen de zichtbaarheid van een merk of persoonlijk merk vergroten, zodat je meer interacties en volgers krijgt
  • Ze helpen het algoritme om het soort inhoud dat een bepaald bedrijf publiceert beter te categoriseren, zodat het aan de meest geïnteresseerde mensen wordt getoond.
  • Sommige zeer populaire themapagina’s gebruiken hashtags als bron om inhoud te vinden om opnieuw te publiceren: de zichtbaarheid van je eigen activiteit kan een zeer positieve piek hebben als deze opnieuw wordt gepubliceerd door een pagina met meer dan 100.000 volgers.

Natuurlijk is het aan de individuele gebruiker om de juiste hashtags voor zijn bedrijf te kiezen.

Hoe hashtags werken op Instagram

Het gebruik van hashtags is heel eenvoudig en intuïtief. De gebruiker plaatst een afbeelding, video of verhaal op Instagram en kan in het tekstgedeelte de beschrijving vergezeld laten gaan van een reeks gerelateerde hashtags.

Hashtags op Instagram
Het gebruik van hashtags op Instagram is erg handig. Voorbeeld van hashtags gebruikt door een illustrator op zijn instagrampagina

Een voorbeeld: als je een foto van een hond post, moeten de hashtags in de beschrijving in lijn zijn met wat je op de foto ziet, dus het zou #dieren, #hond, #natuur, #liefhebbersvandieren, enz. kunnen zijn. Of de foto van een tekening kan vergezeld gaan van de hashtags #conceptart #characterdesign #comic en #tekening.

Op deze manier kunnen berichten worden gecategoriseerd, zodat iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp ‘dieren’ of ‘tekenen’ veel meer kans heeft om de inhoud te vinden.

Populaire soorten hashtags

Instagram zelf heeft op zijn officiële website 9 populaire soorten hashtags gepubliceerd die door gebruikers en bedrijven kunnen worden gebruikt:

  • Hashtags die producten of diensten aanduiden: deze kunnen overeenkomen met generieke trefwoorden die iemands product of dienst beschrijven, zoals #schoenen of #Hashtags voor een specifieke niche: dit zijn de tags die meer specifieke sectoren aanduiden en die bedrijven of professionals helpen om hun producten of diensten beter te beschrijven.
  • Hashtags voor een specifieke niche: dit zijn tags die meer specifieke sectoren aanduiden en bedrijven of professionals helpen om zich beter te positioneren, bijvoorbeeld #travelblogger of #bruidsfotograaf.
  • Hashtags voor Instagram-community’s van een specifieke sector: echte community’s worden gevormd rond hashtags, die kunnen worden gevonden door te zoeken binnen het platform, bijvoorbeeld #panettieridiinstagram of #amantidelcibodiinstagram.
  • Speciale evenementen of seizoensgebonden hashtags: dit zijn hashtags die verwijzen naar feestdagen, seizoensperioden of nationale dagen, bijvoorbeeld #internationalekatdag of #zomer2022.
  • Locatiegerelateerde hashtags: het geografisch taggen van je post op Instagram kan erg nuttig zijn, maar het is ook gebruikelijk om een hashtag toe te voegen die de locatie aangeeft, zoals #venetodascoprire of #napolifood.
Het gebruik van hashtags op Instagram in de voedingssector
Voorbeelden van hashtags die worden gebruikt op een instagrampagina van een bedrijf in de voedingssector
  • Dagelijkse hashtags: elke dag van de week kan worden aangepast met een hashtag, van #MondayMorning tot #motivationMonday of #WednesdayOfTuesday.
  • Hashtags met merkrelevante trefwoorden: mix elementen van product- of diensthashtags, niche- en community-hashtags, van de eenvoudigste #creativity tot #loveforbalances. Ze sluiten aan bij bestaande communities om producten of diensten meer zichtbaarheid te geven.
  • Hashtags met acroniemen: de populairste is zeker #TBT, wat staat voor ‘Throwback Thursday’, met honderden miljoenen po Er zijn vele andere, zoals #qotd (quote van de dag) of #ootd (outfit van de dag).
  • Emoji hashtags: dit zijn hashtags die woorden met emoji of alleen emoji bevatten, zoals #shoes👟 of #🌞.

Hoeveel hashtags kun je gebruiken op Instagram?

Er kunnen maximaal 30 hashtags worden gebruikt binnen berichten, terwijl er maximaal 10 hashtags kunnen worden opgenomen in verhalen. Er zijn verschillende stromingen ontstaan naar aanleiding van deze numerieke limiet: sommigen raden aan om het maximale aantal hashtags te gebruiken om de zichtbaarheid van de inhoud zoveel mogelijk te vergroten, maar anderen raden aan om er niet zoveel te gebruiken om de lelijke ‘muur van hashtags’ te voorkomen.

Het is niet per se zo dat 30 hashtags beschikbaar hebben betekent dat je ze allemaal moet gebruiken. Elke sector, pagina of specifieke Instagram marketingstrategie kan het aantal hashtags bepalen. Gewoonlijk worden 2 of 3 zeer specifieke hashtags gebruikt per post, maar uit sommige onderzoeken blijkt dat het nuttig is om minstens tot 11 hashtags per stuk content te gebruiken.

Er is eigenlijk een heel belangrijke factor om rekening mee te houden bij het kiezen van een hashtag, namelijk het aantal berichten dat de hashtag al heeft gebruikt. Zoals gezegd geeft het platform bij het zoeken naar een hashtag precies aan hoe vaak deze al is gebruikt.

Het is nu mogelijk om een beoordeling te maken op basis van deze gegevens: hoe vaker een hashtag wordt gebruikt, hoe meer concurrentie er is. Dit betekent dat als je een hashtag gebruikt die in 1 miljoen berichten voorkomt, het moeilijker is voor je inhoud om door de doelgroep te worden bekeken, omdat er meer concurrentie is. Omgekeerd hebben hashtags die minder worden gebruikt, die overeenkomen met specifieke niches, minder publiek, maar ook minder concurrentie.

De juiste hashtag kiezen
De juiste hashtag kiezen, de meest relevante en accurate voor de voorgestelde inhoud

Welke moet je kiezen? Een hashtag met een groot publiek en veel concurrentie, of een hashtag die minder wordt gebruikt maar heel specifiek is?

Een nuttige strategie in dit verband zou kunnen zijn om alle 30 beschikbare hashtags te gebruiken, maar dan precies verdeeld op basis van hun populariteit, dus gebruik:

  • 5 hashtags gebruikt van 0 tot 10.000 berichten
  • 10 hashtags gebruikt van 10.000 tot 100.000 berichten
  • 10 hashtags gebruikt van 100.000 tot 500.000 berichten
  • 3 hashtags gebruikt in meer dan 500.000 berichten

Op deze manier kun je je inhoud taggen door gebruik te maken van zowel populaire als niche hashtags.

Hoe verberg je Instagram-hashtags

Als je een groot aantal hashtags gebruikt, maar deze vervelende muur van tekst wilt verbergen, kun je verschillende strategieën toepassen.

  • Instagram hashtags verbergen in posts: druk direct na het schrijven van de post caption op de ‘Enter’ toets op je toetsenbord om ruimte onder de tekst te creëren. Typ vervolgens een reeks puntjes (…) of soortgelijke symbolen. Herhaal dit minstens vier keer. Voer na het typen van de vierde reeks puntjes de gekozen hashtags in. Op deze manier zullen de hashtags alleen zichtbaar zijn in het bijschrift voor gebruikers die de optie ‘meer zien’ selecteren.
  • Instagram hashtags verbergen in opmerkingen: in dit geval schrijf je het bijschrift in de post zonder hashtags op te nemen. Zodra het bericht is gepubliceerd, laat je een opmerking achter onder je bericht. Plak hier de hashtags in het commentaar. Als het bericht wordt bekeken vanaf een smartphone, zullen de hashtags alleen zichtbaar zijn voor degenen die ervoor kiezen om ‘alle opmerkingen’ te bekijken.
De meest strategische hashtags kiezen
Als je veel hashtags gebruikt, kun je ze verbergen in de commentaartekst en zo de vervelende ‘muur van hashtags’ vermijden.
  • Instagram hashtags verbergen in verhalen: schrijf de hashtags gewoon in een verhaal dat wordt gepubliceerd. Selecteer ze vervolgens en verklein ze tot ze heel klein zijn. Als je dit gedaan hebt, kun je ook een afbeelding of GIF over de hashtags plaatsen om ze letterlijk te verbergen.

Hoe je de beste hashtags voor Instagram vindt

Instagram publiceert helaas geen lijst met populaire of trending hashtags, in tegenstelling tot Twitter. De enige manier om de populariteit van een hashtag te weten te komen, is door te zoeken op het platform en te zien hoeveel posts er gebruik van maken.

Het zoeken en vinden van de beste hashtags op Instagram is echter van vitaal belang om de populariteit, likes en volgers van je merk te vergroten. Er kunnen verschillende strategieën worden gevolgd om nieuwe trending topics te vinden, waaronder:

  • De concurrentie in de gaten houden: dit betekent niet dat je moet kopiëren wat anderen doen, maar het in de gaten houden van de hashtags die je concurrenten gebruiken is altijd nuttig. Het kan je een idee geven van wat werkt, of aanwijzingen om nieuwe hashtags te vinden die ook nieuwe ideeën genereren voor creatievere alternatieven.
  • Twitter is een bron van informatie: er is geen twijfel mogelijk, wat betreft actualiteit en wat trending is, is Twitter nog steeds nuttig voor dit soort onderzoek. Het biedt ook een sectie met lijsten van trending hashtags. Je moet je er echter van bewust zijn dat het, omdat je op nieuws gericht bent, niet voldoende is om de hashtags van Twitter te kopiëren naar Instagram, maar ze kunnen nog steeds nuttig zijn om een idee te krijgen van de huidige mode.
  • Houd in de gaten welke hashtags je publiek gebruikt: het vinden van de hashtags die je doelgroep gebruikt is een zeer effectieve manier om je publiek uit te breiden en zo mensen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

De beste tools voor het genereren van hashtags

Naast handmatig zoeken, wat enige tijd kan duren, zijn er hulpmiddelen om de beste hashtags voor iemands niche te vinden, ook wel hashtag generators genoemd.

  • Hashtagify: dit programma toont binnen enkele seconden de populariteit van een specifieke hashtag. Daarnaast geeft het ook een lijst met vergelijkbare of gerelateerde hashtags als de gezochte hashtag, dus het is een erg handige tool voor het vinden van nieuwe hashtags.
  • Tagify: hashtag voor Instagram: dit is een Android-app die 30 hashtags genereert op basis van een door de gebruiker opgegeven trefwoord.

BEELD-6

  • Top Tags: is een iOS-app die de beste hashtags zoekt op basis van likes, om langer handmatig zoeken te voorkomen.
  • Keyhole: toont verschillende informatie voor elke hashtag, waaronder het aantal gebruikers die de hashtag volgen (en dus de bijbehorende posts in hun feed zien).
  • Ritetag: deze tool kan nieuwe hashtags voorstellen op basis van de gebruikte tekst of afbeeldingen.

Tot zover dit overzicht van het gebruik van hashtags op Instagram, een wereld die altijd in ontwikkeling is en voortdurend bestudeerd moet worden om na verloop van tijd een constante populariteit te bereiken.