E-commerce: betekenis, hoe het werkt, evoluties

E-commerce: betekenis, hoe het werkt, evoluties

Redaktionen Redaktionen Gepubliceerd op 5/28/2024

E-commerce, oftewel online handel, is een bedrijfstak die, ondanks recente uitdagingen, een significante groei heeft doorgemaakt, met een verdrievoudiging van de groei in het eerste kwartaal van 2021 vergeleken met het jaar ervoor. Deze handelsvorm, die door veel ondernemers is omarmd, deels uit noodzaak, deels om hun inkomsten te verhogen, heeft geen recessie gekend.

Daarom hebben we besloten om dieper in te gaan op het fenomeen ‘e-commerce’ om diegenen die zich op online verkoop willen storten, van meer inzicht te voorzien. Dit doen we door te beginnen bij de grondslagen…

Definitie en ontstaansgeschiedenis van e-commerce
E-commerce verwijst naar de handelsactiviteiten van het kopen en verkopen van goederen en diensten via het internet, door zowel traditionele ondernemingen als gespecialiseerde online platforms, zoals vermeld in het Treccani-woordenboek. De ‘e’ in e-commerce staat voor ‘elektronisch’ en onderscheidt deze vorm van handel doordat het online plaatsvindt.

Tegenwoordig is online winkelen zo geïntegreerd in onze levenswijze dat de definitie bijna overbodig lijkt. Het is dan ook verbazingwekkend te realiseren dat e-commerce een relatief nieuwe ontwikkeling is, die slechts enkele decennia terug gaat.

De oorsprong van e-commerce

Zonder te diep op de materie in te gaan, kunnen de fundamenten van e-commerce als volgt worden samengevat:

  • Het ontstaan van het World Wide Web in 1991.
  • De opkomst van de eerste internetproviders die connectiviteit aanboden tegen betaling.
  • Het gebruik van grafische browsers zoals Netscape Navigator en zoekmachines.
Het internet heeft onze manier van winkelen drastisch veranderd met de komst van e-commerce.

De bodem was vruchtbaar voor de ontwikkeling van een nieuw handelssysteem. Zo zagen tussen 1994 en 1995 de eerste e-commerce bedrijven het licht op het web. Amazon, opgericht in ’94, was een van de pioniers in online verkoop (vanaf ’95) – aanvankelijk boeken, tegenwoordig een breed assortiment producten. Binnen een maand verkocht Amazon al in alle 50 staten van de VS en in 45 andere landen.

Amazon groeide uit tot een toonaangevend platform in e-commerce

Kort daarna volgden eBay en Alibaba, vandaag de dag synoniemen voor de giganten op het gebied van online handel.

In de drie decennia sinds haar ontstaan, is e-commerce blijven groeien, mede door de inzet van sociale media die bedrijven de mogelijkheid gaven om direct met hun klanten te communiceren, koopgedrag en interesses te analyseren en hun aanbod te verfijnen op basis van ontvangen feedback. Zelfs in de meest uitdagende economische tijden blijft e-commerce groeien, zoals de cijfers laten zien.

Groei van e-commerce: enkele cijfers

Een blik op de gegevens van Salesforce’s Shopping Index, een onderzoek naar online winkeltrends, onthult dat:

“Als 2020 al een enorme toename in online aankopen zag, lijken de eerste maanden van 2021 de tendens te bevestigen dat de pandemie en de daaropvolgende sluiting van fysieke winkels hebben gefungeerd als katalysator voor een wereldwijde versnelling in digitale handel, een trend die lijkt voort te zetten.”

In het eerste kwartaal van 2021 kende e-commerce een groei van 58%, waarmee de groeicijfers van 2020 en voorgaande jaren werden overtroffen. De landen met de grootste groei waren Canada (111%), Nederland (108%), het Verenigd Koninkrijk (91%) en Italië (78%).

Laten we nu de verschillende modellen van e-commerce onderzoeken en hoe ze functioneren.

Hoofdmodellen van e-commerce

Een eerste eenvoudige onderverdeling betreft het soort product dat verkocht wordt. We onderscheiden:

  • Indirecte e-commerce of offline e-business: hierbij gaat het om de verkoop van fysieke goederen die online worden gekocht en per koerier verzonden.
  • Directe e-commerce of online e-business: hier betreft het immateriële goederen, waarvoor geen fysieke verzending nodig is, maar alleen een download of code om van het product of de dienst gebruik te maken. Dit omvat bijvoorbeeld de aanschaf van software, apps, juridisch advies, het kopen van vervoersbewijzen, etc.

Afhankelijk van de markt die we willen bedienen, zijn er 3 primaire types e-commerce:

  • B2C (business to consumer): handel tussen bedrijven en consumenten, zoals een kledingwebshop die direct aan zijn klanten verkoopt.
  • B2B (business to business): handel tussen bedrijven onderling.
  • C2C (consumer to consumer): handel tussen consumenten, gebruikmakend van platforms om gebruikte producten te verkopen en kopen, zoals Vinted voor tweedehands kleding.

Na bepaling van de doelmarkt, onderzoeken we een e-commerce platform om te begrijpen hoe het werkt.

Functioneren van een e-commerce platform

Stel, we bekijken een B2C e-commerce site. We navigeren door een catalogus van producten, onderverdeeld in categorieën om het zoeken te vergemakkelijken. We selecteren wat ons interesseert, bekijken de productpagina voor details en plaatsen bij overtuiging het product in het winkelmandje. Na selectie van betaalmethode en leveringsadres rondt de klant de bestelling af. Het product wordt vervolgens binnen enkele dagen geleverd.

Het aankoopproces binnen een e-commerce site omvat verschillende stappen

Voor dit proces moet het bedrijf beschikken over een eigen e-commerce platform, zorgen voor een actuele online catalogus, magazijnlogistiek beheren, klantenservice bieden, en zorgen voor de promotie van de online winkel. Een kritiek onderdeel van al deze activiteiten is de creatie van de website. Op dit punt moeten belangrijke keuzes worden gemaakt, zoals…

Kiezen tussen e-commerce software of een eigen site

De ontwikkeling van uw e-commerce begint met een keuze: vertrouw op een e-commerce platform of ontwikkel een eigen website? Om u te helpen, belichten we de voornaamste voor- en nadelen van beide opties.

E-commerce platforms

Door te kiezen voor platforms zoals Magento, Shopify of WooCommerce, kunt u snel, eenvoudig en voordelig een site opzetten met behulp van aanpasbare sjablonen. Echter, de aanpassingsmogelijkheden zijn beperkt en compromissen zijn vaak noodzakelijk. Het inschakelen van een programmeur wordt aanbevolen om het platform zo effectief mogelijk in te richten.

Verschillende e-commerce typen. Bron:
https://woocommerce.com/product-category/themes

Een eigen website

E-commerce ontwikkelingsprofessionals kunnen een website ontwerpen die volledig is afgestemd op uw wensen, wat resulteert in een op maat gemaakte oplossing. Het nadeel? De kosten, die aanzienlijk hoger kunnen zijn.

Welke optie u ook kiest, het belangrijkste is dat u uw klanten een optimale winkelervaring biedt: eenvoudig, duidelijk en veilig.

Een succesvolle e-commerce site moet…

Geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines voor eenvindbaarheid, ook onder hoge verkeersdruk, zoals tijdens promotieperiodes.

Voor het bedrijf eenvoudig te beheren zijn, zodat acties snel uitvoerbaar zijn zonder voortdurende hulp van een programmeur. Voor gebruikers moet de site intuïtief zijn voor een vlotte ervaring. De site-architectuur dient logisch en gestroomlijnd te zijn, ontworpen om de aankoop te vergemakkelijken.

Tevens moet de site vanaf elk apparaat, inclusief mobiele apparaten, toegankelijk zijn. Het aandeel aankopen via mobiele apparaten is gelijk aan, zo niet groter dan, aankopen via desktop: 28% via desktop, 29% via mobiele apparaten.

Voordelen en nadelen van e-commerce

Aan het einde van onze verkenning van e-commerce, kunnen we de voordelen en mogelijke nadelen samenvatten. De voordelen overtreffen duidelijk de nadelen. Hier is een overzicht:

Voordelen van e-commerce

Online handel stelt bedrijven in staat om:

  • Een breder klantenbestand te bereiken, aangezien een online winkel de geografische grenzen van het bedrijf verlegt.
  • De winst te verhogen door continue verkoop – 24/7.
  • Kosten te besparen vergeleken met een fysieke winkel, door het ontbreken van huur en nutsvoorzieningen.
  • Specifieke doelgroepen te bereiken met op maat gemaakte marketingcampagnes, gebaseerd op gebruikersinteresses en -gedrag.

Consumenten profiteren van online winkelen doordat ze:

  • Verschillende producten kunnen vergelijken en de beste keuze kunnen maken qua kwaliteit en prijs.
  • Op elk gewenst moment en vanaf elke locatie kunnen winkelen.

Nadelen van e-commerce

We moeten echter ook erkennen dat:

  • Een deel van het publiek moeite heeft met navigeren in de digitale omgeving.
  • Wantrouwen tegenover online winkelen bestaat vanwege het delen van gevoelige gegevens (zoals creditcardinformatie).
  • Sommige mensen de voorkeur geven aan het fysiek zien en aanraken van producten voorafgaand aan aankoop.

Het grondig kennen van uw bedrijf en doelgroep is essentieel om te bepalen of een online aanwezigheid strategisch kan zijn en een echte inkomstenbron kan worden. Ons advies is om in het heden te blijven met een blik gericht op de toekomst.