5 fantastische papieren tijdschriften

5 fantastische papieren tijdschriften

Alessandro Bonaccorsi Gepubliceerd op 5/27/2024

Ondanks de opmars van digitaal houden papieren tijdschriften stand. Hetzelfde gebeurt in de muziekmarkt, waar vinyl bezig is met een inhaalslag en veel mensen het kopen om te genieten van een meer diepgaande (qua geluid) en ‘langzamere’ bloei, bestaande uit emoties en sensaties die digitaal luisteren nog niet kan geven.

Iets soortgelijks gebeurt in de tijdschriftenwereld: terwijl de massamagazines omzet verliezen (maar geen lezerspubliek) ten koste van digitaal, blijven veel sectormagazines, zo niet nichemagazines, weerstand bieden en zelfs hun omzet verhogen, en worden ze vaak voorbeeldig op het gebied van productie en promotie.

Onder deze tijdschriften bevinden zich enkele met een grote oplage, maar ook enkele niche- of bijna zelfgepubliceerde tijdschriften met een wereldwijde oplage (zij het een paar duizend exemplaren).

Laten we zeggen dat digitaal voorlopig slechts een paar zintuigen bevredigt: zicht en gehoor (wanneer de inhoud wordt verrijkt met video of muziek), maar niet kan concurreren met gedrukte tijdschriften op het gebied van tast en geur. Smaak behoort niet tot de zintuigen, tenzij je de pagina’s wilt opeten…

Uitgevers en ontwerpers hebben dus geprobeerd om tijdschriften te verbeteren en ze steeds aantrekkelijker te maken door naast het zicht ook andere zintuigen te bevredigen: met innovatieve druktechnieken, reliëf, vernis enzovoort, hebben ze de pagina’s en omslagen ook tastbaar gemaakt.

De lijst die we voorstellen is noodzakelijkerwijs beperkt en houdt ook rekening met een paar tijdschriften die niet meer worden gedrukt of die in de loop der jaren zijn veranderd, maar het idee is dat ieder van ons het kan kopen in een krantenkiosk of het kan vinden op een rommelmarkt of bij een oom thuis en het kan bekijken, onderzoeken, bestuderen en dan misschien ons eigen idee van een tijdschrift kan ontwerpen, zelfs een zelfgeproduceerd tijdschrift.

Er zal altijd behoefte zijn aan dingen om door te bladeren, aan te raken, te ruiken en we zijn niet gemaakt om alleen maar te lezen of te zien.

Tijdschriften zullen dus altijd gezegend zijn!

De paperback

Het eerste dat moet worden opgemerkt is dat belangrijke tijdschriften die zich willen onderscheiden van de massa de paperbackbinding gebruiken, niet het nietje. Ze lijken op boeken, zijn niet wegwerpbaar en kunnen zich vaak een rib uit hun lijf veroorloven. Dus in plaats van in het tijdschriftenrek, vragen ze om in de boekenkast gezet te worden.

DOMUS

Ik weet het, het lijkt voor de hand liggend, maar het tijdschrift dat in 1928 werd opgericht door Gio Ponti is nog steeds een belangrijke referentie, niet alleen voor architectuur en industrieel ontwerp, maar voor de hele tijdschriftenwereld.

Het is nu 90 jaar oud, er zijn meer dan 1000 nummers gedrukt, het wordt over de hele wereld verkocht en bovenal is het nooit vergeten om een hoog niveau van grafische vormgeving en drukwerk te handhaven, waarbij het door de jaren heen prestigieuze grafische ontwerpers en illustratoren heeft gevraagd om mee te werken (een voorbeeld is de serie portretcovers gemaakt door Lorenzo Mattotti in 2010).

Credits: https://www.domusweb.it https://lorenzomattotti.blogspot.it/p/illustrations.html

WIRED

In Italië heeft het spannende tijden gekend en in andere veel minder, maar het blijft een van de referentiemagazines voor wie nieuwe druktechnieken, fluorescerende en kleurrijke coatings, reliëfs en wat al niet meer wil ontdekken.

Het is een tijdschrift dat spreekt van innovatie en technologie, en zowel in zijn grafische vormgeving als in zijn drukwerk probeert het dit sterk te laten gelden, waarbij het, vooral in de internationale versie, de weg baant voor een manier van grafisch werken die de norm heeft gesteld, zowel in lay-out als in het intensieve en vaak ingenieuze gebruik van infographics.

Credits: https://mag.wired.it/

IL – Intelligentie & Lifestyle

Het is het mannenmagazine van Il Sole 24Ore (het Italiaanse economische dagblad) dat, met een gewaagde maar winnende gimmick, voor de hele maand voor 50 cent bij de kiosk te koop is en niet aan de krant vastzit (zoals het geval was met bijvoegsels als Il Venerdì di Repubblica).

In de beginjaren volgde het de elegante en ietwat sobere graphics, met Victoriaanse en oude krantenreferenties, van Il Sole, maar met de komst van Francesco Franchi als art director werd het het meest bekroonde Italiaanse tijdschrift ter wereld: het won prijzen voor de inhoud en de graphics, zozeer zelfs dat Franchi zelf een wereldster werd op het gebied van grafisch ontwerp.

Het grote formaat, de laminering en de paperback maakten het tot een belangrijk tijdschrift, maar Franchi’s grafische vormgeving maakte er een laboratorium van voor effectieve en innovatieve experimenten in redactioneel ontwerp.

De infographics vinden hier een speciale bestaansreden, omdat alles kan worden beschreven door datavisualisatie, zelfs literatuur.

Het is de moeite waard om wat oude nummers in te halen en de lay-outs zorgvuldig te bestuderen, het gebruik van kleuren (weinig en altijd met die vieze crème op de achtergrond, die doet denken aan fijn oud papier) en lettertypen, de balans van de dubbele pagina’s, de manier waarop de illustraties een dialoog aangaan met de rasters en kolommen.

Een echte leerschool.

Credits: https://www.francescofranchi.com/projects/editorial

NOVUM

Nog zo’n historisch tijdschrift, opgericht in Duitsland in 1924 op het hoogtepunt van de Bauhaus-periode en tot op de dag van vandaag in uitstekende vorm bewaard gebleven. Het behandelt grafisch ontwerp door middel van monografische uitgaven en, in vergelijking met andere sectorspecifieke tijdschriften (zoals Graphic, Progetto Grafico of Eye) knipoogt het naar de nieuwste trends in visueel ontwerp, waarbij het plezierig en boeiend is, zelfs als het in de thema’s duikt.

Het is een beetje moeilijk te vinden in Italiaanse kiosken (zo niet in boekhandels of grote steden), maar het kan online worden gekocht.

https://novum.graphics

NAUTILUS

Het nieuwste voorbeeld is een van de mooiste tijdschriften van de afgelopen jaren, zowel qua inhoud als qua grafische vormgeving. Nautilus is een populair wetenschappelijk tijdschrift, prachtig vormgegeven en met spectaculair gebruik van illustraties.
Het tijdschrift wordt verkocht in de Verenigde Staten, maar het volgen van de uitgaven, zelfs alleen maar op het web, is een zegen om te beseffen hoe een mooi tijdschrift met geweldige inhoud en grafische verzorging nog steeds veel exemplaren kan verkopen en een gepassioneerd publiek kan creëren.

Credits https://magpile.com/nautilus/ https://glandien.de/nautilus/

Tot slot, om de mooiste tijdschriften ter wereld te volgen en te ontdekken kun je de Society of Publication Designers volgen, de belangrijkste Amerikaanse vereniging op dit gebied, die jaarlijks tijdschriften bekroont. https://www.spd.org

Laatste verslag voor de MagPile website https://magpile.com/ een soort community voor tijdschriftenliefhebbers, waar je elk tijdschrift dat je maar kunt bedenken kunt ontdekken, kopen en lezen, waar ook ter wereld!